سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

 ابونصرفارابی

شناسنامه:

نام کام  :بو نصر محمد بن محمد فارابی

لقب: معلم ثانی

   زادروز     :سال 260 هجری

زادگاه      :فاراب، خراسان.، ایران

 

محل مرگ  :مشق، سوریه

 

مذهب  :شیعی اثنی‌عشری

 

تاثیرگرفته از  :رسطو? افلاطون? فلوطین

 

تاثیرگذار بر   :ابن سینا، سهروردی? ملاصدرا

 

استادان    : یوحنا بن حیلان

 

شاگردان  :یحیی بن‌ عدی

 

گردآوری‌ها و تالیف‌ها  :فصول الحکم، السیاسه المدنیه

 

زیرنظراستاد: خانم دکترفرضعلی

تنظیم: محبوبه دعوتی طوسی _ کارشناسی دینی و عربی

 ابو نصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سده سوم و چهارم هجری است. اهمیت او بیشتر به علت شرحهایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده‌اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده‌اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»،    « فصول الحکم » و« احصاءالعلوم » را از خود به یادگار نهاده‌است. در قرون وسطی آثاری چند از او تحت نام        Alpharabius, Alfarabi, El Farati, Avenassar به زبان لاتین برگردانده شده اند    .

پدر و مادر فارابی از تبار ایرانی بودند. ابن ابی اصیبعه و شهر زوری نوشته‌اند که ابونصر از نژاد ایرانی بوده‌است زندگی

ابونصر محمد بن طرخان فارابی فیلسوف ودانشمند وریاضیدان و منجم (332 - 259ه.ق) معروف به ابونصر فارابی)، ملقب به معلم ثانی بود. وی در 259ه.ق در روستای وسیج از ولایت فاراب در ترکستان متولدشد. پدرش از فرماندهان سپاه بود. فارابی سالهای عمر دراز خود را در بغداد گذرانید و بیشتر کتابها خود را در آنجا نوشت . در سال 330ه.ق به دعوت سیف الدوله حمدانی شیعی به دربار او رفت مدتی را در حلب گذرانید و به شام و مصرنیز سفر کرد و به سال 339ه.ق در گذشت    .

     اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی     :

ابونصر محمد بن طرخان فارابی در سال 259ه.ق در روستای وسیج واقع در ولایت فاراب در ترکستان در خانواده یکی از فرماندهان سپاه فاراب به نام طرخان فارابی متولد شد . پایگاه اجتماعی عالی پدر وی باعث شد که در تحصیل علوم ، دررفاه کامل و با کیفیتی مناسب بکوشد و زمینه پیشرفتهای بعدی وی فراهم آید  .

 تحصیلات رسمی و حرفه ای:

 ابونصر فارابی به سبب پایگاه اجتماعی بالای خانوادگی خود در ترکستان و فاراب مقدمات علوم را با کیفیتی مناسب آموخت. سپس به بغداد رفت و فلسفه ، ریاضیات، نجوم و موسیقی نظری را نزد بزرگان مکتب نهضت اول ترجمه عباسی آموخت و به تحقیق در آن امور پرداخت.

 

 فعالیتهای ضمن تحصیل:

 مسافرت در مراکز مهم علمی جهان اسلام در قرن سوم و چهارم از جمله بغداد، حلب، مصر و شام ، دیداد با بزرگان علمی آن مناطق و مطالعه و تحقیق در فلسفه ، نجوم و ریاضیات از اموری بوده است که ابونصر محمد بن طرخان فارابی را به خود مشغول می داشت.

 استادان و مربیان :

 در منابع مستقیما کمتر به نام استادان ابونصر محمدبن طرخان فارابی اشاره شده است. بلکه نوشته اند که ابونصر به آثار ابوالوفای بوزجانی توجه داشته است . و نیز شرح هایی بر آثار دانشمندان قدیم یونان و روم از جمله بطلیموس و اقلیدس نگاشته است.

 هم دوره ای ها و همکاران : حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا از حکیمان جامع العلوم قرن چهارم و معاصر و معاشر با ابونصر محمد بن طرخان خوارزمی بوده است.

 شاگردان :

منابع کمتر نامی از شاگردان بلا فصل ابونصر محمد بن طرخان خوارزمی ذکر کرده اند. اما می دانیم که ابوعلی سینا آثار وی را مورد مطالعه قرار داده و گاه آنان را راهگشای می یافته است. ابوعلی درهمین راه ، شرح المجسطی اثر ابونصر فارابی را خلاصه کرده است.

 همفکران او :

ابونصر فارابی همانند بوعلی سینا، فیلسوف و دانشمندی جامع العلوم بود که فلسفه را به عنوان سرلوحه جستجو گری خود در رشته های گوناگون علمی قرار داده بود.

  


[ چهارشنبه 91/3/17 ] [ 8:29 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 254142