سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

برهان علّی 

    ) این جمله در تعریف کدامیک از اقسام علت صحیح است ؟

(زمینه پیدایش معلول است و در ضمن آن باقی می ماند )

الف) علت فاعلی             

 ب) علت مادی           

 ج ) علت صوری               

 د ) علت غائی

2 ) کدام گزینه است که برای تحقق وجودش معلول کافی است؟

الف)فعلیت                

 ب)علت               

 ج) اثبات                    

 د) وابستگی

3) موجودی که با وجود آن تحقق موجود دیگر « ضرورت» پیدا می کند ؟

الف) علت به معنای عام      

 ب) علت فاعلی طبیعی         

 ج) معدّات         

 د) علت به معنای خاص

4 ) عبارت « کُلُّ قائمٍ فی سِواه معلول» بیان گر کدام مورد است ؟

الف) فقر ذاتی       

ب) فقر نسبی معلول         

ج) غنای نسبی علت           

د) غنای ذاتی علت

5 ) این سخن امام علی که می فرماید (هر چیزی غیر از خدا معلول است هر شی که به او قیام دارد)در چه موضوعی  است؟

الف)علت بودن وجود     

ب) معلول بودن جهان   

ج) بستر تغییر و تحول بدون جهان      

د) فانی بودن دنیا

6)در برهان علّی ، چگونه به وجود خدا پی می بریم؟

الف) درگذر علت العلل
ب) از طریق واجب الوجود
ج) از گذر معلولیت عالم
د) از طریق نیازها و احتیاج

 7)  فعلیتی که در ماده پدید می آید و منشأ آثار جدیدی می گردد،علت .....می نامند؟

الف) صوری
ب) فاعلی
ج) غایی
د) مادی  

 8) کدام گزینه زیر در فاعل الهی بحث می شود؟

الف) فیزیک – فلسفه
ب) فیزیک – طبیعیات
ج) فلسفه – الهیات
د) الهیات – طبیعیات

9) فاعلی است که منشأ حرکت و دگرگونی اجسام و حالات است؟
الف) فیزیکی
ب) غیرفیزیکی
ج) طبیعی
د) الهی
10) ملاک احتیاج معلول به علت چیست؟
الف) ضعف وجودی
ب) تغییرناپذیری
ج) حرکت پذیری
د) فناپذیری

11) کدام گزینه زیر از آثار ضعف وجودی معلول نمی باشد؟
الف) محدودیت زمانی
ب) تغییر ناپذیری
ج) محدودیت آثار
د) فناپذیری
12)نتیجه فقر وجودی موجودات ......است؟
الف) تغییر
ب) سکون
ج) حرکت
د) معلول

13) از دیدگاه حضرت علی (ع) «ماسوی الله، متصف به کدام صفات زیر نیستند؟

الف) گذر زمان عال تغییرشان نمی شود
ب) محدودیت مکانی دارند
ج) تغییر و حرکت دارند
د) افول و زوال دارند

14) پاسخ فلاسفه به این اشکال معترضان برهان علی که در چه اشکالی دارد تا سلسله علل تا بی نهایت ادامه داشته باشند چیست؟

الف) تسلسل علل تا بی نهایت، باشد شرایط ممکن است
ب) تسلسل علل تابی نهایت ادامه دارد زیرا به جهان غیرمادی برمی گردد
ج) تسلسل علل تا بی نهایت محال است
د) ناگریز باید ورای تعقلات، وجود غیر مستقلی داشته باشند که همگی در پرتو آن تحقق می یابند

15) آیه شریفه «ام خلقوا من غیر شیء ام هم خالقون» بیانگر کدام برهان است؟

 

الف) فطرت
ب) علمی
ج) نظم
د) هماهنگی

******************************

11)کدام یک از جملات زیر نادرست است؟

1-علت صوری:صورت و فعلیتی ست که در ماده پدید می اید و منشا اثار جدیدی در ان میگردد

2-هر معلولی علتی دارد

3-هر موجودی نیازمند علت است

4-هرموجود وابسته ای نیازمند علت است

12)از ویژگی های معلولیت عالم کدام نیست؟

1-تغییر پذیر است

2-محدودیت زمانی مکانی دارد

3افول و زوال بر ان راه ندارد

4-دارای ضعف وجودی ست

 13- با توجه به ایات و روایات کدام ویژگی نشان دهنده ی این است که خداوند منحصرا علت است؟

1-هر شی براو قیام دارد

2-سکون و حرکت بر او عارض نمیشود

3-حالت او تغییر نمیکند

4- همه موارد

14)با توجه به آیه "ام خلقوا من غیر شی ام هم خالقون"قران چه چیزی را رد کرده؟

1- مساله دور

2-شرک

3-وجود چند خالق

 

4 خودبینی انسان

****************************

:علتی که به معلول خود هستی می بخشدچه نام دارد؟

الف:مادی           ب:غایی

ج:صوری           د:فاعلی

2:ملاک احتیاج معلول به علت نشانه ی جیست؟

الف:ضعف مادی                  ب:ضعف وجودی

ج:ضعف زمانی                    د:ضعف مکانی

3:این جمله*کل قائم فی سواه معلول*بیانگر چه چیزی است؟

الف:ملاک احتیاج معلول به علت ضعف وجودی است

ب:جهان معلول است وفقط خدا علت است

ج:جهان علتی است برای همه ی پدیده ها

د:گزینه 2و3

4:لازمه دور بودن چیست؟

الف:هر چیزی که خودش علت  معلول خود باشد

ب:هرچیزی علت معلول خود نباشد

ج:هرجیزی که علت خودش باشد

د:هر جیزی که علت خودش نباشد

5:چرا موجود نمی تواند علت خود باشد؟

الف:بایدبرخود سابق نباشد

ب:باید سابق برخود باشد

ج:چون ضعف وجودی ندارد

د: گزینه 1و3

6: در این آیه چه مطلبی بیان شده است؟

*ام خلقوا من غیر شی ام هم الخالقون*

الف:رد اصطلاح دور

ب:رد ضعف وجودی

ج:رد اینکه هر علتی معلول ندارد

د:رد این که معلول ضعف ندارد

 *******************************8

برهان نظم(فصل سوم)

1)آیه ی زیر کدام برهان را نشان میدهد؟

«آیا به شتر نمینگرید که چگونه آفریده شده است و به آسمان که چگونه برافراشته شده است»

الف:برهان نظم      ب:برهان علت           ج:برهان هدفمندی            د:برهان فطرت

2)اشاره امام علی ع بر مورچه و طاووس و ظرافت های خلقت آنها بیانگر این است که به وسیله برهان ......میتوان به وجود خدا پی برد.

الف:برهان علی          ب:برهان نظم         ج:برهان فطرت         د:برهان هدفمندی

3)کدام گزینه عنصر اصلی سازنده ی نظم نمی باشد؟

الف)طراحی و برنامه ریزی دقیق                   ب:هرج و مرج و آشفتگی

ج:هدفمندی                                               د:سازماندهی حساب شده

4)عبارت زیر بیان کننده ی کدام بخش برهان نظم است؟

«هنگامی که به موجودات این جهان می نگریم برنامه ریزی دقیق را احساس میکنیم»

الف:برهان هدفمندی      ب:برهان نظم از موارد کلی       ج:برهان نظم از موارد جزئی     د:برهان هماهنگی

5)برهان هماهنگی در کل عالم به چه چیز اشاره دارد؟

الف:در موجودات کل عالم نظم دیده می شود.            ب:جهان هستی دارای نظم حساب شده است

ج:موجودات و جهان دارای بخشی از نظم هستند        د:تنها موجودات دارای نظم و برنامه ریزی هستند.

6)هر کدام از آیات زیر به کدام برهان اشاره دارند؟«لو کان فیهما آلهة الّا الله لفسدناـ ام خلقو من غیر شیءٍ ام هم الخالقون»

الف:علی علّی       ب:علّی  نظم         ج:نظم  نظم               د:نظم  علّی

7)این جمله که «اگر فاصله خورشید از حدی که برای آن تنظیم شده کمتر یا بیشتر شود ادامه حیات میسر نیست»به کدام برهان اشاره دارد؟

الف:برهان نظم از موارد جزئی    ب:برهان علی    ج:برهان هماهنگی در کل عالم

 

 

د:برهان هدفمندی

8)مجموعه ای که اجزای آن به گونه ای باهم در ارتباطند که همگی هدف یگانه و مشخصی را تعقیب میکنند؟

الف:پدیده منظم        ب:برهان نظم       ج:ساختار هماهنگ       د:سازماندهی حساب شده

9)چه اموری برهان نظم را جلوه و عظمت می بخشند؟

الف:پدیده های منظم جهان که به وسیله موجودی عالم راه را میپیمایند

ب:پیشرفت های علوم تجربی و کشفیاتی که در طبیعت رخ میدهد

ج:مطالعه اینکه جهان براساس طرح و تدبیر یک ناظم خلق شده

د:مطالعه در زمینه علوم الهی

10)کدام یک از موارد زیر از تقریرهای برهان نظم نمی باشد؟

الف:برهان هدفمندی      ب:برهان فطرت بر وجود خدا     ج:برهان نظم از موارد جزئی     د:برهان هماهنگی در کل عالم

11)این سخن امام علی ع که فرموده اند«زمام هر جنبنده ای به دست توست و بازگشت هر آفریده ای به سوی توست»به کدام تقریر برهان نظم اشاره دارد؟

الف:برهان نظم از موارد جزئی      ب:هماهنگی در کل عالم       ج:علّی         د:هدفمندی

12)کدام گزینه در رابطه با پدیده منظم صحیح می باشد؟

الف: هرپدیده منظم هدف یگانه و مشخصی را دنبال نمی کند

ب:گرد امدن اجزای متفاوت با کیفیت و کمیت ویژه در مجموعه است

ج:همکاری و هماهنگی پدیده منظم هدف معین را پی میجوید

د:گرد امدن اجزای یکسان در یک مجموعه است

13)کدام مورد صحیح نمی باشد؟

الف:عالم طبیعت پدیده ای منظم است و درعالم پدیده های منظم وجود دارد

ب:هر نظمی براساس بداهت عقلی از ناظمی حکیم ناشی میشود

ج:عالم طبیعت بر اثر طرح و تدبیر پدید امده است

د:ناظم اجزای پدیده منظم را با آرایش گوناگون کنار هم قرار داده است.

14)از نظر ویلیام پالی تنها در چه صورتی می توان سازگاری اجزا در مجموعه در جهت هدف معین را تبیین کرد؟

الف:ازطریق هدفمندی آنها     ب:با فرض ناظمی باشعورو مدبر    ج:از طریق پیشرفت علوم تجربی      د:از طریق برنامه ریزی دقیق

&***************************88

 

1)رایج ترین برهانی که بر وجودخدا اقامه دارد

الف:برهان علیت                      ب:برهان نظم

ج:فطرت بروجودخدا                  د:برهان علیت وفطرت بروجودخدا

2)کدام ساختار مشترک برهان نظم نیست؟

الف:جهان پدیدهای منظم است

ب:هرنظمی نشانگرناظمی داناوتوانااست

ج:هرنظمی ازروی علم وآگاهی است

د:درعالم پدیده های منظم ونامنظم وجود دارد

3)کدام یک از عناصرسازنده مفهوم نظم نیست ؟

الف:طراحی                        ب:سازمان دهی

ج:هدف یگانه                       د:تفکر درموجودات جهان

&*********************************8888

 

1.باپیشرفت علوم تجربی وکشفیات رموزعالم هستی کدام نوع ازبراهین جلوه وعظمت بیشتری پیداکرده است؟ الف)برهان نظم  ب)برهان علی  ج)برهان فطرت بروجودخدا  د)برهان معلولی

2.آیه روبروبه کدامیک ازتقریرهای مختلف نظم اشاره دارد؟(وهوالذی انزل من السماء ماءفاخرجنابه نبات کل شی ء فاخرجنامنه خضیرا...)  الف)برهان نظم ازمواردجزئی  ب)برهان هدفمندی

ج)برهان هماهنگی درکل عالم   د)هیچکدام

3.حاق وجان برهان نظم ..... است.   الف)علم طبیعت پدیده ای منظم است  ب)درعالم پدیده های منظم وجود دارد.   ج)سازگاری بدون فرض وجودناظم میتواندتبیین شود.   د)سازگاری فقط باوجود فرض ناظم میتواند تبیین شود.

4.سخن امام علی(ع){زمام هرجنبنده ای به دست توست وبازگشت هرآفریده ای یه سوی توست} اشاره به کدامیک ازتقریرهای مختلف نظم دارد؟  الف)برهان هدفمندی   ب)برهان نظم ازموارد جزئی

ج)برهان هماهنگی درکل عالم    د)هیچکدام

************************************888

بخش دوم-فصل سوم:برهان نظم

1-   از رایج ترین براهینی که بر وجود خدا اقامه شده است،کدام است؟

الف)برهان علی                         ب)برهان فطرت

ج)برهان نظم                             د)هر سه مورد

2- انبیای الهی،بر کدامیک از براهین در باب اثبات وجود خداتاکید بسیار داشته اند؟

الف)برهان فطرت                       ب)برهان نظم

ج)برهان علی                             د)مورد 1 و2

3- آیه شریفه"أفلا ینظرون إلی الابل کیف خُلقت" به کدام برهان اشاره دارد؟

الف)برهان نظم                          ب)برهان فطرت

ج)برهان علی                              د)گزینه 1 و3

4- این حدیث از امیر مومنان (علیه السلام)گویای چیست؟

"پس خداوند آفرینش را آغاز کرد...واجزای مخالف را با هم سازوار ساخت."

الف)برهان هدفمندی                     ب)برهان همانگی در کل عالم   

ج)برهان نظم از موارد جزیی           د)برهان فطرت

      **************************** 

-کدام یک از موارد زیر از عناصر سازنده ی مفهوم نظم نیست؟

الف-طراحی و برنامه ریزی          ب-شعور و آگاهی         ج-سازماندهی             د-هدفمندی

2-این فرموده ی حضرت علی (ع) که:"زمام هر جنبنده ای به دست تو است و بازگشت هر آفریده ای به دست توست"اشاره به کدام برهان دارد؟

الف-برهان نظم از موارد جزئی        ب-برهان هماهنگی در کل عالم        ج-برهان هدفمندی      د-برهان علی

3-کدام جمله از جملات ائمه معصومین به برهان "نظم از موارد جزئی" اشاره دارد؟

الف-زمام هر جنبنده ای به دست تو است و بازگشت هر آفریده ای به دست توست.

ب-به راستی در آسمان و زمین برای مومنان نشانه هایی است.

ج-پس خداوند افرینش را آغاز کرد و اجزای مخالف را با هم سازوار ساخت.

د-اگر بااندیشه وخرد درکار عالم نیک وعمیق تامل کنی،آن را چون خانه و سرایی می یابی که تمام نیازهای بندگان خدا درآن آماده وگرد آمده است.

4.تقریر برهان نظم به چه صورت مطرح می شود؟

الف) برهان نظم و هماهنگی
ب) هدفمندی و هماهنگی
ج) علی و معلولی
د) خطری و نظم
 

5. یکی از راههای رسیدن به وجود خداوند کدام است؟

الف) انبیای الهی 

ب)مطالعه                                                 

ج) پدیده منظم و هماهنگ                                 

د) نظم حاکم بر هستی

6.کدام یک از امامان بسیار بر برهان نظم پای فشرده و به زندگی و خلقت بسیاری از موجودات مانند مورچه و طاووس اشاره کرده.

الف) امام رضا (ع)            ب) امام علی (ع)  

ج) امام حسین (ع)    د) امام صادق (ع)

7)اندیشیدن در خلقت پیچیده موجودات و اصول حاکم بر زمین و کوه ها دلالت بر کدام برهان حاکم بر هستی دارد؟

       الف)برهان نظم           ب)برهان علی

       ج)برهان فطرت           د)قدرت خداوند

8)این تعریف معرف کدام برهان است"مجموعه ای که اجزای آن باهم ارتباط دارند, که همگی هدف یگانه و مشخصی را دنبال می کنند"؟

الف)برهان علی            ب)برهان نظم

ج)برهان فطرت             د)برهان صدق

 

9)کدام گزینه جزء عناصر سازنده اصلی مفهوم نظم است؟

الف)هدفمندی                 ب)سازماندهی

ج)همکاری و هماهنگی بین اجزاء        د)ارتباط بین اجزا

10)تعریف کامل مجموعه منظم در کدام گزینه آمده است؟

الف) مجموعه ای با اجزای متفاوت با کیفیت و کمیت ویژه
ب) مجموعه ای دارای طراحی و برنامه ریزی
ج) مجموعه ای با اجزای مرتبط به هم
د) مجموعه ای با اجزای هماهنگ که هدف معینی را دنبال می کند
 

 

11)پدیده هایی منظمی که همواره به سوی غایتی در حرکتند باید...

الف)آگاهی و علم داشته باشند

ب)می توانند بدون آگاهی در حرکت باشند

ج)موجودی مدبر و آگاه آن ها را راهنمایی کند

د)الف و ج

12)کدام یک جزو تقریر های برهان نظم نیست؟

الف)برهان هدفممندی

ب)برهان نظم از موارد جزئی

ج)برهان هماهنگی در موارد جزئی

د)برهان هماهنگی در کل عالم

********************************
 


[ جمعه 92/9/29 ] [ 3:12 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 44
کل بازدیدها: 255384