سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

فصل دوم : برهان علی


1:به نظر فیلسوفان کدام یک ازموارد علت نیست؟

الف:علت فاعلی    ب:علت غایی  

ج:علت صوری     د:فاعل                                        

2:ضعف مرتبه وجودی اثارونشانه هایی دارد به وسیله این نشانه ها چه چیزرا می توان شناخت؟

الف:معلولیت موجود  ب:علت موجود  

ج:فاعل موجود                      د:فعلیت موجود

3:کدام یک از موارد زیر از تعاریف درست برهان علی هستند؟

الف:جهان معلولی است وهر معلولی نیازمند علت است           ب:هر معلولی علتی دارد   

 ج:موجودی که تغییر می پذیردبی گمان فقر وجود دارد          د:محدودیت زمانی و مکانی دارد

4.علت ...... زمینه‌ی پیدایی معلول است؟

الف) علت فاعلی ( )                              ب)علت غایی( )    

   ج)علت مادی( )                             د)علت صوری( )

5.کدام یک از موارد زیر معلولیت عالم را اثبات نمی‌کند؟

الف) محدودیت آثار ( )                        ب)وابستگی به غیر( )      

ج)محدودیت مکانی و زمانی( )               د)فعال بودن معلول( )

6.کدام مورد، در مورد علت تامه صحیح نیست؟

          الف) علت لازم باشد ولی کافی نباشد ( )           ب) علت لازم نباشد ولی کافی باشد(

          ج) علت لازم و کافی باشد( )                        د)علت لازم و کافی نباشد

7. کدام جمله در مورد تفکر معتقدان درموردامتناع دور و تسلسل در علل نادرستاست؟

          الف) تسلسل علت تا بی‌نهایت ادامه دارد( )                ب)هر‌یک از علت‌ها ، معلول علت دیگری است

          ج) علت می تواند وابسته به معلول باشد                 د)جهان، علت خودش باشد آن را دور می‌ نامند

8.کدام مورد جزوء صفاتی که امام علی(ع) از خداوند سلب می‌کند نیست؟

        الف) گذر زمان او را تغییر می‌دهد( )                   ب) محدودیت مکانی ندارد( )

         ج) حالت او تغییر نمی‌کند( )                             د) افول و زُوال براو راه ندارد( )

9. کدام یک از آیات زیر مسأله «یک چیز علت پیدایش خود باشد» را رد می‌کند؟

       الف) کل قائٍم فی سِواه معلول( )                       ب) اُمِ خَلقو امن غیر شی أَم هم الخالقون( )

       ج) ان فی السماوات و الارض لاءِت المؤمنین( )    د) لوکان فیهما آلههٌ الا الله لَفَسَدتان( )

فصل سوم:برهان نظم

1.:یکی از رایج ترین براهین که بر وجود خدا اقامه دارد؟

الف:برهان نظم   ب:برهان علی     ج:برهان هدفمندی      د:برهان هماهنگی

2.کدام  یک از موارد زیر ازموارد برهان نظم نیست؟الف:برهان هدفمندی   ب:برهان نظم از موارد جزیی   ج:برهان هماهنگی درکل عالم   د:برهان علی

3:هنگامی که به موجودات این عالم می نگریم سازماندهی حساب شده وبرنامه ریزی دقیق را احساس می کنیم تعریف کدام یک از موارد زیر است؟

الف:برهان هدفمندی ب:برهان علی     ج:برهان نظم از موارد جزیی    د:برهان نظم

الف:دیدگاه اثبات بلا تشبیه   ب:دیدگاه اهل تسبیه    ج:دیدگاه اهل تعطیل   د:دیدگاه اهل خدا

4.کدام یک تعریفی از نظم می‌باشد؟

الف) به معنی هرج و مرج و آشفتگی به کار می‌رود( )

ب) گرد آمدن اجزای مشابه با کیفیت ویژه و با هدف معین( )

ج) گرد آمدن اجزای متفاوت با کیفیت ویژه، و با هدف معین( )

د) گرد آمدن اجزای متفاوت با کیفیت عام و با هدف معین( )

5.کدام یک جزء عناصر سازنده اصلی مفهوم نظم نیست؟

    الف) طراحی و برنامه‌ریزی دقیق( )          ب) سازمان‌دهیوحساب شده( )

    ج) هدفمندی( )                                د) هرج و مرج( )

6.کدام یک در برهان هدفمندی صحیح است؟

     الف) پدیده‌های منظم اغلب به سوی غایتی در حرکتند( )

     ب) پدیده‌های منظم از خود علم و آگاهی دارند( )

     ج) موجودی عالم و هوشمند پدیده‌های منظم را هدایت می‌کند( )

     د) پدیده‌های منظم علم و آگاهی ندارند و نمی‌توان به سوی غایت حرکت کنند( )

7) تنظیم بودن فاصله‌ی خورشید از زمین به کدام یک از برهان‌ها اشاره دارد؟

     الف) برهان هماهنگی در کل عالم( )              ب) برهان نظم از موارد جزئی( )

     ج) برهان هدفمندی( )                              د) برهان علمی( )

8) امام علی فرمودند: « زمام هر جنبنده‌ای به دست تو است و بازگشت هر آفریده‌ای به سوی تو است»، به کدام یک از برهان‌ها اشاره دارد؟

     الف) هدفمندی( )                             ب) برهان نظم و موارد جزئی( )    

     ج) برهان هماهنگی در کل عالم( )                  د) برهان علی( )

9) این آیه مقابل «آیا به شتر نمی‌نگرید که چگونه آفریده شده و به آسمان که چگونه برافراشته شده... » (قاشیه 88 ) بر چه چیزی دلالت می‌کند؟

     الف) دلالت بر معلول بودن جهان( )                     ب) دلالت بر فطری بودن آفرینش( )

 

      ج)دلالت بر نظم حاکم( )                                     د) برهان هماهنگی در کل عالم( )

****************************************88

بخش دوم فصل سوم

1.کدام مورد از ویژگی های مجموعه منظم نمی باشد ؟

الف.اجزای ان به هم ارتباط دارد.

ب.همه اجزا هدف مشخصی را دنبال می کنند.

ج. همکاری بین اجزا

د. هر جز هدف خاصی دارد و هیچ ارتباطی با سایر اجزا ندارد

2. کدام یک از طرح های برهان نظم نمی باشد؟

الف. برهان هدفمندی                ب.برهان نظم از موارد جزئی                ج. برهان هماهنگی در کل عالم            د. برهان علیت

3. این جمله امام علی ع  " زمام هر جنبنده ای به دست توست  و بازگشت هر افریده ای به سوی توست " بیانگر کدام یک از انواع برهان است ؟ 

الف. برهان علیت              ب. برهان هدفمندی            ج. برهان نظم از موارد جزئی                        د. برهان هماهنگی در کل عالم

4.این جمله ویلیام پالی "فقط در صورت فرض یک ناظم و مدبر فرا طبیعی است که سازگاری اجزا در جهت هدف معین تبیین می شود " بیانگر کدام یک از انواع برهان است ؟

الف. برهان هدفمندی                           ب. برهان علیت                      ج. برهان نظم از موارد جزئی                    د. برهان هماهنگی در کل عالم

5. کدام یک از موارد زیر برهماهنگی و نظم کل عالم تاکید دارد؟

الف. برهان نظم از موارد جزئی            ب. برهان هماهنگی در کل عالم                                      ج.برهان هدفمندی             د. برهان علیت

6. ایه "لو کان  فیهما الهه الا الله لفسدتا"  بیانگر کدام یک از موارد براهین است ؟                                                        

       الف. برهان هماهنگی در کل عالم                     ب. برهان علیت                ج. برهان هدفمندی          د. برهان نظم از موارد جزئی 

************************8

کدام گزینه بر اساس تعریف نظم صحیح نیست؟

الف)نظم از مفاهیم روشنی است که در برابر هرج و مرج وآشفتگی بکار میرود.

ب)پدیده منظم مجموعه ای است که اجزای آن به گونه ای با هم ارتباط دارند که همگی هدف یگانه و مشخصی را پی میجویند.

ج)نظم یعنی گرد آمدن اجزای  یکسان با کیفیت های یکسان در یک مجموعه که با هم همکاری میکنند و هدف معینی را تعقیب میکنند.

د)برهان نظم یکی ازرایج ترین براهینی است که بر وجود خدا اقامه شده است.

 

    2.رایج ترین  برهان مبنی بر اقامه وجود خدا چیست؟

الف)برهان فطرت           ب)برهان علیت       ج)برهان نظم

د)برهان عقل

3.کدام گزینه از عناصر سازنده اصلی مفهوم نظم نیست؟

الف)هدفمندی     ب)ناظم حکیم و باشعور            ج)ساز مان دهی حساب شده                                            

د)طراحی و برنامه ریزی دقیق

4.این سخن امام علی (ع) به کدام تقریر از برهان نظم اشاره دارد؟

«زمام هر جنبنده ای به دست تو است وبازگشت هر آفریده ای به دست تو است»

الف)هدفمندی           ب)نظم ازموارد جزئی          ج)هماهنگی در کل عالم            د)نظم در موارد کلی

5.باتوجه به کتاب الاهیات طبیعی (پالی)حاق و جان برهان نظم چیست؟

الف)سازمان دهی حساب شده            ب)برنامه ریزی دقیق             ج)امکان سازگاری فقط بافرض وجودناظم                                د)هدفمندی 

6.مفهوم آیه شریفه«لو کان فیهما آله? الا الله لفسدتا»از کدام تقریر برهان نظم در یافت میگردد؟

الف)برهان هدفمندی ب)برهان هماهنگی در کل عالم

ج)برهان نظم از موارد جزئی د)برهان نظم از موارد کلی

 


[ جمعه 92/9/29 ] [ 3:22 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 254688