سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

بخش سوم:فصل اول امکان شناخت صفات خدا


1:از مسائل اساسی در حوزه خداشناسی چه می باشد؟

الف:شناخت صفات الهی   ب:شناخت صفات پیامبران  ج:شناخت صفات انسان ها   د:شناخت صفات وویژگی ها ی قران

2:کدام یک ازموارد زیر از دیدگاه اهل تشبیه است؟

الف:عقلی ونقلی    ب:کلامی ونقلی    ج:عقلی وکلامی  د:کلامی وعلمی

3:دیدگاهی که عقل انسان می توانداوصاف خدا را بازشناسد وعلاوه بران به بررسی و تحلیل ان نیز بپردازدتعریف کدام یک دیدگاه می باشد؟

الف:دیدگاه اثبات بلا تشبیه   ب:دیدگاه اهل تسبیه    ج:دیدگاه اهل تعطیل   د:دیدگاه اهل خدا

4.کدام مورد در مورد دیدگاه اهل تعطلیل نادرست است؟

     الف) این گروه معتقدند که عقل راهی برای شناخت اوصاف الهی ندارد( )

     ب) حقیقت معنای اوصاف الهی برما روشن نیست( )

     ج) برای خدا اعضا و جوارح جسمانی در نظر می‌گیرند( )

     د) پیروان این دیدگاه را معطله می‌نامند( )

5. کدام مورد جزء ویژگی‌های اهل تشبیه نیست؟

     الف) صفات الهی و انسان از نظر معنا تفاوتی با یکدیگر ندارند( )

     ب) به معنای ظاهری آیات اعتقاد دارند( )

     ج) خداوند را مرکب می‌دانند( )

     د) عقل انسان می‌تواند اوصاف خدا را بازشناسد( )

6.ایما نوئل کانت یکی از طرفداران دیدگاه اهل تعطلیل معتقد است که... ؟

     الف) انسان می‌تواند مسائل مابعدالطبیعه را شناسایی کند( )

     ب) شناخت آدمی مربوط به حوزه‌ی تجربی است( )

     ج) برحال تنزه و تعالی خداوند تأکید دارند( )

     د) معتقد است آیاتی که توصیف انسان‌واراز خدا دارد در پرتو آیات محکم معنا می‌شود( )

7. کدام یک از ویژگی‌های دیدگاه اهل بلاتشبیه هست؟

     الف) انسان صفات خدا را به گونه‌ای محدود می‌شناسد( )

     ب) امروزه مسلک این دیدگاه را «لاادری گری» می‌خوانند( )

     ج) مفاهیمی را که از موجودات پیرامون خود انتزاع می‌کند را به خدا نسبت ‌می دهند( )

     د) اوصاف خدا به اوصاف مخلوقات تشبیه می‌کنند( )

8. جمله‌ی مقابل نقد کدام دیدگاه است؟

« خدایی که دارای اعضا و جوارح مادی است مرکب و نیازمند اعضا  و وابسته است و با خالق و واجب‌الوجود بودن سازگار نیست »

    الف) دیدگاه اهل تعطیل( )     ب) دیدگاه اهل تشبیه( )      ج) دیدگاه اهل لا‌ادری  گری( )    د) دیدگاه بلاتشبیه( )

.9 این سخن از کیست؟

"خردهاوچگونگی وتجدید صفات خود اگاه نکرد لیکن هرگزان هارا از مقدار لازم معرفت خود محجوب نساخت"

الف)علامه طباطبایی                      ب)امام علی(ع)

ج)امام حسن(ع)                                           د)امام صادق (ع)

 

فصل دوم:راه های شناخت صفات خدا

1:کدام یک از موارد زیراز راه های شناخت ساحت متعالی نیست؟الف:راه عقلی   ب:سیر درافاق وانفس      ج:قران وروایات   د:راه نقلی

2:انسان بر اثر تکامل روحی وکسب فضایل معنوی به جایی می رسد که می تواند بسیاری از حقایق را درک کندمربوط به کدام یک از راههای شناخت خدا مربوط می شود؟الف:راه عقلی      ب:دا مربوط می شود؟الف:راه عقلی      ب:دا مربوط می شود؟الف:راه عقلی      ب:دا مربوط می شود؟الف:راه عقلی      ب:سیر در افاق وانفس       ج:قران وروایات       د:کشف وشهود

3:راه دیگرشناخت اوصاف الهی چیست؟الف:مراجعه به قران        ب:از طریق امامان ج:ازراه کشف وشهود  د:از طریق سیر در افاق وانفس

ج:از راه کشف وشهود     د:از طریق سیر در افاق وانفس

)  4عبارت « عقل می‌تواند وجود موجودی را که غنی بالذات است را اثبات کند » نشان‌دهنده‌ی کدام یک از راه‌های شناخت صفات خداست؟

     الف) سیر در آفاق و انفس( )                 ب) راه عقلی( )

     ج) قرآن و روایات( )                          د) کشف و شهود( )

5.کدام یک از راه‌های شناخت صفات خدا نیست؟

     الف)راه عقلی( )     ب) سخنان نقلی از بزرگان( )      ج) کشف و شهود( )        د) سیردر آفاق و انفس( )

6. خداوند قیوم است، به چه معنا‌است؟

     الف) صفات حقیقی او عین ذات او نیست( )          ب) صفات خداوند زائد بر ذات او نیستند( )

     ج) خداوند حقایق را نیک بشناسد( )            د) قائم به خود است وبه دیگری نیاز ندارد( )

7 کدام یک از موارد زیر در مورد خدا پادشاهی و حاکمیت دارد درست نیست؟

     الف) او به دیگران نیازمند باشد( )         ب) دیگران به او نیازمند باشند( )

     ج) بتواند در همه چیزتصرف کند( )      د) هر کار را بر وجه اکمل استوار سازد(

8.)انسان می‌تواند بسیاری از صفات جمال و جلال الهی را از طریق مشاهده قبلی درک کند؛ مربوط به کدام یک از راه‌های شناخت صفات الهی است؟

     الف) قرآن و روایات( )       ب) کشف و شهود( )      ج) سیر در آفاق و انفس( )      د) راه عقلی( )

9. توقیفی بودن اسماء صفات الهی به چه معناست؟

     الف) در مقام وصف خدا باید شخص از صفاتی که در قرآن و روایات آمده استفاده کنیم( )

     ب) باید از صفاتی که از موجودات پیرامون گرفته‌ایم استفاده کنیم( )

     ج) باید از صفاتی که برای انسان قابل فهم است استفاده کنیم( )

     د) در مقام وصف خداوند باید از صفاتی که انسان به شناخت کامل آن می‌رسد استفاده کنیم( )

فصل سوم :انواع صفات خد ا

1:کدام یک از موارد زیر از ویژگی صفات سلبیه الهی نیست؟الف:جسم نیست    ب:جوهر نیست     ج:عرض نیست      د:مرئی است

2:کدام یک از موارد از موارد علم خدا هست؟الف:علم به ذات   ب:علم به موجودات   ج:علم به خودش    د:علم به موجودات ومخلوقات

3:کدام یک از موارد زیراز موارد اقسام عدل نیست؟الف:عدل تکوینی    ب:عدل تشریعی     ج:عدل جزایی   د:عدل قراردادی

4:معنای کدام عدل درست می باشد؟الف:عدل تشریعی:در نظام تکوین یا جهان خلقت ان است که خدادر چنین نظامی نعمت داده است  ب:عدل تکوینی:تکلیفی که که خدا به وسیله پیامبران به مردم نازل کرده است    ج:عدل جزایی:خدا در روز قیامت میان افراد به عدل داوری میکند      د:عدل الهی:به این معنا که میان انسان ها برابری نیست

5:مقصود ازعدت کدام مورد می باسد؟الف:هر چیزی را که با توکل به خدا انجام بدهیم     ب:هر چیزی را بر اساس پاداشش انجام دهیم     ج:هر چیزی را در جای مناسب انجام دهیم    د:هر چیز را بدون نظم وهماهنگی انجام دهیم

6:حکمت به چه معناست؟الف:خدا کار خود را با برنامه انجام می دهد  ب:خداکار قبیح وبیهوده انجام می دهد   ج:خدا کار خود را بر اساس هدف مخلوقات انجام می دهد     د:خدا کار قبیح وبیوده انجام نمی دهد

7:ارده الهی در مقام ذات ودر مقام فعل به ترتیب به ترتیب به چه معناست؟الف:در مقام ذات:به معنای اعمل قدرت ودرمقام فعل حاکمیت است        ب:در مقام ذات:به معنای تکوین ودر مقام فعل تشریع   ج:در مقام ذات:به معنای ابتهاج ورضایت خداودر مقام فعل به معنای رضایت الهی به فعل خود       د:در مقام ذات:به معنای عدم رضایت خدا به ذات مخلوقات  ودر مقام فعل به عدم رضایت الهی به فعل خود

8:کدام یک از موارد زیر درتعریف علم خدا به موجودات پیش از افرینش انها درست می باشد؟الف:ما ادمیان به ذات خود اگاهیم پس خداوند به طریق اولی به ذات خدا اگاه است   ب:همه موجودات معلول خدایند ووجود عینی هر معلولی نزد علتش حضور دارد ج:خداوند نسبت به همه موجودات علم و اگاهی دارد        د:علم به علت از ان نظر علت است مستلزم علم به معلول است

10 کدام مورد برهان علم خدا به موجودات بعد از آفرینش را اثبات نمی‌کنند( )

     الف) همه‌ی موجودات معلول خدایند( )          ب) وجود عینی هر معلول نزد علتش وجود دارد( )

     د) معلول به علت خود وابسته و تعلق دارد( )  د) مستقل بودن معلول( )

11. کدام یک جزء صفات ثبوتی ذاتی و فعلی نیستند؟

     الف) علم الهی( )     ب) قدرت الهی( )       ج) حیات الهی( )       د) متکلم و غنی( )

12.در روایت زیر « مردی از امام علی پرسید آیا پروردگار تو می‌تواند دنیا را در تخم‌مرغی جای دهد بدون اینکه دنیا کوچک و تخم‌مرغ بزرگ شود » بیانگر چیست؟

     الف) قدرت الهی( )      ب) حیات الهی( )       ج) اراده‌ی الهی( )     د)حکمت الهی( )

13.ویژگی مشترک حیات موجودات طبیعی .......  است.

     الف) ادراک و فعالیت( )       ب) تعقل( )      ج) تکلم( )        د) اراده( ) 

14.کدام مورد بیانگر اراده‌ی الهی هست؟

     الف) به معنای اعلام قدرت و حاکمیت است( )

     ب) در مقام ذات نمی‌تواند به معنای ابتهاج باشد( )

     ج) اعتقاد به سودمندی فعل( )

     د) اراده‌ی الهی همان شوق نفسانی است( )

15.کدام‌یک بیانگر اراده‌ی تکوینی است؟

     الف) رابطه خاص خدا با مخلوقات( )

     ب) رابطه خاص خدا برخی افعال اختیاری انسان( )

     ج) اراده‌ی خدا به هدایت مستقیم همه‌ی انسان‌ها( )

     د) می‌تواند انسان‌ها از این اراده تخلف پبدا کنند( )

16.کدام مورد ازدلایل حکمت به معنای آن است که افعال فاعل در نهایت اتقان و استواری باشد،  نیست؟

     الف) مطالعه نظم واسرار خلقت( )

     ب) تناسب ابثر با مؤثر( )

     ج) نبودن علی بر نا استواری( )

 

     د) مرگ پایان زندگی است( )

*****************************8

   -کدام مورد در مورد عقل درست نیست؟

1. قادر به اثبات وجود، موجودی که غنی بالذات است می باشد

2. قادر به اثبات صفات سلبیه خداوند نیست

3. استفاده از عقل یکی از راه های شناخت صفات خداست

4. قادر به اثبات بسیاری از صفات ثبوتیه خداوند نیست

 

2-" خداوند تعالی همواره بوده و باقی است. زیرا واجب الوجود آن است که وجود برای او ضروری است ، پس عدم به او روا نیست." خواجه نصیرالدین این نتیجه را از کدام راه شناخت صفات خداوند گرفته است؟

1. سیر در آفاق و انفس

2. کشف و شهود

3. راه عقلی

4. قرآن و روایات

 

3خدا شریک ندارد ، زیرا اگر او را شریک باشد.... (کدام گزینه غلط است)

1. موجب گمراهی در شناخت حقیقی او می شود

2. شریک او واجب الوجود است

3. یکی خصوصیتی دارد که دیگری ندارد

4. هردو در وجوب وجود ، مانند هم اند

4- ملک و پادشاهی قائم به کدام گزینه نیست

1. دیگران به او نیازمند باشند

2. به دیگران بی نیاز باشد

3. کسی نتواند او را مورد مواخذه قرار دهد

4. در هرهمه چیز تصرف کند، با اینکه مواخذه شود

5- از مطالعه و بررسی نظم جهان هستی آشکار می شود که خداوند بر اساس سنخیت علت و معلول باید از صفت .... برخوردار باشد

1. عدل       2. صدق    3. حکمت    4. زیبایی

6- معنای " توفیقی بودن صفات و اسماء الهی " چیست؟

1. صفاتی که انسان توفیق به زبان اوردن آنها را دارد

2. صفاتی که انسان توفیق رسیدن به انها را دارد

3. صفاتی که در قرآن و روایت معتبر مطرح شده اند

4. صفاتی از خداوند که خدا توفیق رسیدن به آنها را به پیامبر اسلام بخشیده

***********************************

بخش 3:صفات خدا

1-براساس دیدگاه اهل تعطیل درمورد امکان شناخت صفات خدا کدام مورد درست نیست؟

الف)این گروه به اوصاف الهی ایمان دارند.

ب)آنان معتقدند عقل آدمی راه به شناخت اوصاف الهی ندارد

ج)آنان برتنزه وتعالی خدا تآکید می کنند

د)آنان معتقدند حقیقت معانی صفات الهی برما روشن است.

2-آیات شریفی مانند"یدالله فوق ایدیهم "و"لیس کمثله شیئ"به کدام مورد اشاره دارند؟

الف)دلایل دیدگاه اهل تعطیل

ب)دیدگاه اثبات بلاتشبیه

ج)دلایل عقلی رددیدگاه اهل تشبیه

د)دلایل نقلی رد دیدگاه اهل تشبیه

3-امروزه دیدگاه اهل تعطیل ... نامیده میشود وپوزیتیویست ها وحس گرایانی مانند ... درمحدوده عقل نظری ازطرفداران این مسلک اند.

الف)ماتریالیسم-جان هاسپرز

ب)ماتریالیسم-ایمانوئل کانت

ج)لاأدری گری-ایمانوئل کانت

د)لاأدری گری-جان هاسپرز

4-کدام گزینه بیانی صحیح ازدیدگاه از"دیاثبات بلاتشبیه است؟

الف)عقل انسان توانایی شناخت صفات الهی را دارد

ب)عقل انسان میتواند بطور کامل صفات  الهی رابشناسد وآنهاراباصفات انسانی تطبیق دهد

ج)عقل میتواند اوصاف الهی رابشناسدوبه تحلیل آنها بپردازد

د)عقل آدمی ازشناخت اوصاف الهی بی بهره است.

5-ازمالک بن انس درباره معناومفهوم آیه"ثم استوی علی العرش"پرسیدند.این دیدگاه به کدام دیدگاه درباب صفات الهی اشاره دارد؟

الف)دیدگاه اهل تشبیه

ب)دیدگاه مادیون

ج)دیدگاه اهل تعطیل

د)دیدگاه  اثبات بلاتشبیه

6-عباراتی مانند"عبادت مستلزم معرفت وشناخت معبود است"و آیه شریفه"من جن وانس رانیافریدم مگربرای عبادتم"به کدام اشاره دارد؟

الف)دلیل عقلی اثبات بلاتشبیه

ب)نقدوبررسی دیدگاه معطله

ج)دلیل نقلی اثبات بلاتشبیه

د)نقدوبررسی دیدگاه اهل تشبیه

**************************************8

 بخش سوم فصل اول "امکان شناخت صفات خدا"

1-کدام گزینه صحیح است ؟

1)اوصاف خدا دقیقا مشابه با اوصاف مخلوقات است

2)مسائل مابعدالطبیعه از قبیل صفات خدا خارج از حوزه شناخت آدمی است

3)انسان می تواند اوصاف خدا را بازشناسد و به بررسی و تحلیل آن ها بپردازد

4)ما حق نداریم صفات و مفاهیمی را که از مخلوقات گرفته ایم به خدا نسبت دهیم

2-درمورد دیدگاه اهل تعطیل کدام مورد نادرست  است ؟

1)از نظر آن ها خداوند هیچ شباهتی به مخلوقات ندارد

2)صفات الهی که در قرآن آمده است را قبول دارند اما می گویند حقیقت این معانی بر ما روشن نیست

3)برای خداوند اعضاء و جوارح جسمانی درنظر گرفته اند

4)هیچ تاملی درباره ی آیات قرآن نمی کنند

3-مالک بن انس درباره ی آیه ی شریفه ی "ثم استوی علی العرش" چه می گوید ؟

1)استواء مجهول و کیفیت آن معلوم است

2)ایمان به این آیه واجب و سوال از آن بدعت است

3)استواء مجهول و سوال از آن بدعت است

4)استواء معلوم و ایمان به آن واجب نیست

4-منظور از آیات محکم چیست ؟

1)آیاتی است که در پرتو آیات متشابه معنا می شوند

2)آیاتی است که در معنا و مقصود مورد شک و تردید نیستند

3)آیاتی است که اهل تشبیه به آن تمسک می کنند

4)آیاتی است که توصیف انسان وار از خدا دارند

5-این سخن از امام علی (ع) بیانگر چیست ؟               

 "خرد ها را بر چگونگی و تحدید صفات خود آگاه نکرد ؛ لیکن هرگز آن ها را از مقدار لازم معرفت خود محجوب نساخت."

1)نباید هیچ تاملی درباره ی اوصاف الهی صورت گیرد

2)هرچند آدمی به کنه صفات الهی راه ندارد اما به کلی از آن بی نصیب نمانده است

3)غقل انسان به هیچ وجه توانایی شناخت صفات خدا را ندارد

4)انسان به طور کامل می تواند صفات خدا را بشناسد

6-کدام گزینه نادرست است ؟

1)دیدگاه اثبات بلاتشبیه برآن است که عقل نمی تواند به کنه صفات الهی راه یابد

2)اهل تعطیل بر تنزه و تعالی خدا تاکید دارند

3)اهل تشبیه صفات خدا را دقیقا مانند صفات انسان می شمرند

4)مسلک اهل تشبیه "لاادری گری" خوانده می شود

***********************************8

 

1)کدام یک ازموارد ذیر ازراه های شناخت خداوندنیست؟

الف:طریق عقلی                      ب:طریق آفاق وانفس

ج:طریق تجربی                       د:طریق شهودوباطنی

2)تفاوت بین راه عقلی وآفاق درچیست؟

الف:درراه اول همه مقدمات عقلی اند،راه دوم همه مقدمات ازمشاهده جهان منظم اخذ می شود