سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

       بخش ششم    

 

1.معنای لغوی معاد چیست؟             الف. بازگشتن           ب.دوباره زنده شدن             ج. بررسی اعمال                                                            د. اجرای عدالت                             

    2. پس ازتوحید موضوع مهمی که قران به ان اهتمامی ویژه دارد چیست؟     الف. معاد             ب. عدل           ج. ثبوت            د. امامت    

 3 ."انسان به گونه ای افریده شده که میل به زندگی جاودان و بقا دارد" بیانگر کدام یک از برهان زیر است؟                                

   الف. برهان فطرت   ب. برهان حکمت             ج. برهان عدالت             د. برهان مقبولیت 

 4.اینکه "حقیقت انسان بدن مادی اوست  که با متلاشی شدن از بین می رود" کدام نوع از شبه را در بر دارد ؟                              

  الف. شبه اعاده معدوم        ب. شبه قدرت فاعل              ج. شبه علم فاعل           د. شبه قدرت مفعول     

5. تصور منکران معاد که که زنده کردن انسان و اغاز زندگی جدید خارج از قدرت الهی است به دلیل جهل در کدام نوع توحید است؟    

الف. جهل در مقام ربوبی         ب. جهل در مقام ذاتی            ج. جهل در مقام صفاتی          د. جهل در مقام عبادی       

6. برخی از منکران معاد به دلیل جهل به مقام ربوبی تصور کرده اند زنده کردن انسان و اغاز زندگی جدید خارج از قدرت الهی است به دلیل کدام شبه است که این تصور را دارند ؟                               

 الف. شبه اعاده معدوم        ب. شبه قدرت فاعل        ج. شبه علم فاعل           د. شبه  قدرت مفعول      

  7. برخی از منکران معاد می گویند اگر خدا انسان را دوباره زنده کند و پاداش و کیفر انها را بدهد چطور اجزای بدن های بی شمار را تشخیص می دهد به دلیل کدام شبه این تصور را دارند؟              

  الف. شبه اعاده معدوم                ب. شبه قدرت فاعل             ج. شبه علم فاعل                  د.شبه عدم قدرت مفعول       

8. شبه علم فاعل را چه کسانی مطرح کرده اند؟                  

    الف. کسانی که به مقام ربوبی جاهل هستند                            ب. کسانی که علم خدا را با علم خود قیاس کرده اند                             ج. کسانی که به مقام ذاتی جاهل هستند                                         د. کسانی که به مقام صفاتی جاهل هستند      

 9.دیدگاه قران در رابطه با معاد چیست ؟                               

  الف. معاد هم روحانی و هم جسمانی است        ب. معاد روحانی است       ج.معاد جسمانی است         د. معاد معنوی است                  

 10.باتوجه به ایاتی که ازاحیا ی مردگان در امت های پیشین مثل زنده شدن پرندگان به دعای حضرت ابراهیم بیان شده چه نتیجه ای استنباط نمی شود؟                                                                   الف. معاد همانند احیای مردگان       ب. کیفیت معاد          ج. بدن های دنیوی برانگیخته خواهد شد           د. حیات اخروی همانند حیات دنیوی             

 11. ایه " در روزی که زبان ها و دست ها و پاهایشان علیه انان به انچه انجام می دانند گواهی می دهند" بیانگر چیست؟                           

 الف. گواهی اعضای بدن انسان در روز رستاخیز                    

 ب. انسان از خاک افریده شده است و دوباره به ان برمی گردد         

 ج. بیان سرگذشت گذشتگان       

  د. حیات اخروی برتر از حیات مادی     

12. کدام یک  درباره معاد جسمانی و روحانی صحیح نیست؟             

  الف. فقط روح به تنهایی محصور می شود؟            

 ب. معاد هم جسمانی است هم معنوی است                          

 ج. پاداش ها و کیفرها هم از نوع روحی و هم از نوع حسی است          

 د. قطعی بودن محصور شدن بدن انسان            

 13.کدام یک در رابطه با علوم فلسفی و معاد صحیح نیست؟      

 الف. علوم فلسفی که ابزار ان عقل است با استدلال به کلیاتی که از جهان اخرت دسترسی  دارد                                                          

ب. علم فلسفه می تواند اصل معاد و جاودانگی نفس را اثبات کند     

ج.علم فلسفه درمورد جزئیات پس از مرگ ناتوان است                  

 د. علم فلسفه به جزئیات پس از مرگ دست یابد    

 14. کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟                                

  الف. راه شناخت  صحیح در باب معاد وحی است                         

 ب. راه کسب شناخت صحیح در باب معاد تعالیم الهی است               

ج. علم فلسفه درمورد جزئیات پس از مرگ ناتوان است                    

  د. علم فلسفه درمورد جزئیات پس از مرگ توانمند است           

15. دفع ضرر محتمل  بیانگر  کدام یک از براهین عقلی معاد است؟      

 الف . برهان عدالت                      ب. برهان حکمت                 ج. برهان معقولیت            د. برهان فطرت 

*******************************8

   )کدام گزینه از منابع شناختی در باب معاد نمی باشد؟

 

علوم عقلی           علوم عرفانی           علوم حسی           علوم شرعی

2)راه کسب شناخت صحیح و تفصیلی در باب معاد و عالم غیب...........می باشد.

علوم تجربی         عقل             علوم عرفانی              وحی و تعالیم انبیاء

3)پس از ......موضوع مهمی که قرآن به آن اهتمام ویژه دارد......است که شمار آیات آن به بیش از ........میرسد.

توحیدـ نبوت ـ1500                  توحید ـ نبوت ـ1400            توحید ـ معادـ1500                توحید ـ معاد ـ 1400

4)جمله ی «انسان به گونه ای آفریده شده که که میل به زندگی جاویدان و بقا داردو دنیا شایستگی ابدیت ندارد.» به کدام برهان عقلی معاد اشاره دارد؟

برهان حکمت           برهان عدالت              برهان فطرت               برهان معقولیت

5)آیه ی «آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمیگردید؟» بیانگر برهان ........معاد می باشد.

برهان حکمت              برهان معقولیت           برهان عدالت                برهان فطرت

6)کدامیک از گزینه های زیر صحیح می باشد؟

معاد در قلمرو عالم غیب است و موضوع حس و تجربه قرار میگیرد

علوم تجربی مبنی بر حس و تجربه هستند و معاد از قلمرو علوم تجربی خارج می باشد

پدیده مرگ و معاد انسان موضوع علوم تجربی می باشد

آنان که در این عالم هستند،از کیفیت مرگ اطلاع دارند

7)دعوت به دین در چه صورتی معنا دارد؟

پیامبرانی برای راهنمایی ادمیان ظهور کنند

نسبت به کیفیت مرگ اگاه باشیم

زندگی پس از مرگ جزو اصول اساسی باشد

راه درست از راه نادرست مشخص شده باشد

8)معاد ارتباط تنگاتنگی با....دارد.

حکمت               خالقیت               ربوبیت              حقیقت انسان

9)کدام یک جزو نمونه های مشابه معاد نمی باشد؟

زنده شدن عزیز         رویش گیاهان            اصحاب کهف              حضرت مریم و عیسی

10)کدامیک از برهان ها ی اثبات معاد با عنوان «دفع ضرر محتمل» به کار می رفت؟

فطرت                 حکمت              معقولیت               عدالت

11)تعبیر «در زمین گم شدیم» به کدام یک از شبهات منکران اشاره دارد و به چه معناست؟

شبهه قدرت فاعل ـ حقیقت انسان جسم و روح است که در زمین گم می شود

شبهه علم فاعل ـ حقیقت انسان جسم است که در زمین گم می شود

شبهه اعاده معدوم ـ حقیقت انسان جسم است که در زمین گم می شود

 شبهه اعاده معدوم-حقیقت انسان جسم است که در زمین گم نمی شود

12)جمله ی «نظام افرینش نظام احسن است .یعنی بهتر از ان قابل تصور نیست» جزو کدام یک از براهین است؟

فطرت           علّی             حکمت              عدالت

13)چرا بسیاری از انسانها از مرگ می هراسند؟

چون به خدا ایمان ندارند                چون به معاد ایمان ندارند

چون دلبسته دنیا هستند                  چون فکر میکنند فنا می شوند

14)کدام گزینه  در رابطه با مرگ صحیح نمی باشد؟

مرگ در زبان فارسی مترادف با واژه موت در زبان عربی است

مرگ را میتوان هم برای بدن و هم برای روح به کار برد

مرگ برای انسان به معنای انست که روح قابلیت خود را از دست می دهد

مرگ به معنای از دست رفتن قدرت و توان چیزی است

15)اینکه برخی از منکران معاد زنده کردن انسان و آغاز زندگی جدید را خارج از قدرت الهی دانسته اند ناشی لز چیست؟

چون وابسته ی دنیا شده اند و دنیا را تمام زندگی خود میدانند

چون غرق در لذات و شهوات خود شده اند

چون قدرت نامتناهی خدا را نشناخته اند

چون از مرگ می هراسند

16)کدام گزینه از شاهدان و گواهان بیرون از وجود انسان نمی باشد؟

پیامبران الهی           پیامبر اسلام              امامان                فرشتگان

17)هر کدام از آیات زیر به ترتیب مربوط به کدام برها هستند؟

«بی گمان خداوند هیچ ظلمی به مردم روا نمی دارد – ایا گمان کردید شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید؟»

عدالت – حکمت             حکمت – عدالت            عدالت – فطرت          فطرت – عدالت

18)بنا بر ایات قرآن منظور از پاداش اکبر و برتر چه می باشد؟

باغ های بهشتی              لذات جسمانی در دنیا            لذات معنوی             خوشنودی خدا

19)آیه ی «کلُّ نفسٍ ذاءقةُ المَوت» اشاره به چه چیز دارد؟

وحشت مرگ            احتمالی بودن مرگ         حتمی و همگانی بودن             مرگ سختی مرگ

*************************88

     بخش 6 :معاد و جاودانگی انسان

21-کدام مورد از اهمیت های معاد نیست ؟

الف)علم دوستی و حقیقت جویی ذاتی انسان

ب)اهمیت شناخت هدف زندگی

ج)مبتنی بودن علوم تجربی برحس وتجربه

د)رابطه بین معاد و سایرموضوعات مرتبط بازندگی

22-کدام یک،ازمنابع شناخت درباب معاد نیست؟

الف)علوم عقلی

ب)علوم عرفانی

ج)علوم ذهنی

د)علوم تجربی

23-کدام علوم،در قلمرو عالم غیب مجبور به سکوت است؟

الف)عملی

ب)فعلی

ج)عرفانی

د)تجربی

24-نقص وایراد علوم عرفانی درباب شناخت معاد چیست ؟

الف)مبتنی بودن بر حس وتجربه

ب)داشتن جنبه شخصی وعمومی بودن

ج)مشکوک بودن تفکرات انسانی

د)نداشتن ویژگی تکرارپذیری وآزمون پذیری

25-کدام موضوع بیشترین اهمیت رادربین آیات قران کریم دارد؟

الف)عدل

ب)توحید

ج)معاد

د)نبوت

26-کدام منبع معاد قادر است بااستدلال به کلیاتی از جهان اخرت دست یابد؟

الف)علوم تجربی

ب)علوم فلسفی

ج)علوم عرفانی

د)علوم وحیانی

27-علوم عرفانی درچه صورتی برای دیگران معتبراست؟

الف)به شرطی که برای فرد تجربه شود

ب)به شرط انکه عقل انسان به کار رود

ج)عصمت واجدین شهود اثبات شده باشد

د)از تعالیم انبیا پیروی شود

28-رابطه بین حقیقت انسان و معاد چگونه بیان میشود ؟

الف)با هبوط انسان به زمین

ب)نابود نشدن جسم انسان

ج)وحدت و شخصیت ثابت در دو عالم

د)معناومفهوم مصداقی معاد

29-بیشتربحثها درباب معاد،ازکدام آموزه ها گرفته میشود ؟

الف)عقلی

ب)نقلی

ج)عملی

د)وحیانی

30-کدام یک از براهین عقلی معاد با عنوان "دفع ضرر محتمل"یاد شده است ؟

الف)برهان فطرت
ب)برهان معقولیت

ج)برهان عدالت

د)برهان حکمت

31-این جمله که"اگر معاد وآخرت نبود،میل به بقا وجاودانگی ومحبت ابدیت خواهی در نهاد انسان بیهوده بود"به کدام برهان اشاره دارد؟

الف)فطرت

ب)حکمت

ج)عدالت

د)معقولیت

32-این که دنیا ظرفیت تحقق پاداش وکیفر واقعی را ندارد،مربوط به کدام یک از براهین معاد است ؟

الف)فطرت

ب)حکمت

ج)عدالت

د)معقولیت

 33-کدام گزاره صحیح است ؟

الف)طبق فرموده قرآن منکران معاد بادلیل وبرهان ادعا میکنند

ب)طبق شبهه قدرت فاعل،حقیقت انسان همین بدن مادی است

ج)طبق شبهه علم فاعل،قدرت خدا نامتناهی استن

د)طبق بیان قرآن منکران معاد ازسر جهل وبی دلیل براین ادعایند.

34-از دیدگاه قرآن معاد به چه معناست؟

الف)محشورشدن روح به تنهایی

ب)زنده شدن دوباره جسم

ج)برانگیختگی روح و جسم باهم

د)هیچ کدام

35-"خارج از قدرت الهی دانستن آفرینش مجدد" و"چگونگی حساب و رسیدگی به پاداش وکیفر بندگان" و" درنظر گرفتن جسم انسان به عنوان حقیقت انسان"به ترتیب به کدام یک از شبهات منکران معاد اشاره دارد ؟

الف)قدرت فاعل-اعاده معدوم-علم فاعل

ب)قدرت فاعل-علم فاعل-اعاده معدوم

ج)علم فاعل-اعاده معدوم-قدرت فاعل

د)قدرت فاعل-علم فاعل-اعاده معدوم

**********************888

      1:کدام یک از نمونه های مشابه معاد نمی باشد؟الف:ابراهیم واحیای مردگان      ب:زنده شدن عزیز     ج:اصحاب کهف       د:رویش درختان

 

2:کدام یک از موارد زیر از براهین عقلی معاد نیست؟الف:برهان عقل      ب:برهان حکمت      ج:برهان عدالت        د:برهان معقولیت

3:معاد ارتباط تنگاتنگی با کدام یک از موارد زیر دارد؟الف:حقیقت خدا     ب:حقیقت امامان              ج:حقیقت انسان د:حقیقت قران

4:انسان به گونه ای افریده شده است که میل به زندگی جاویدان وبقا دارد تعریف کدام یک ازبراهین است؟الف:برهان فطرت       ب:برهان حکمت    ج:برهان عدالت          د:برهان معقولیت

5:یکی از راه های که ادمی می تواند به حقانیت معاد دست یابد چه می باشد؟الف:برهان معقولیت                       ب:برهان حکمت    ج:برهان عدالت                   د:برهان فطرت  

6.ـ معاد از نظر لغوی به کدام معنی به کار می‌رود؟

الف‌ـ بازگشتن

ب‌ـ دوباره رنده شدن

ج‌ـ زندگی مجدد انسان

دـ زندگی دوباره موجودات

7. دعوت به دین در صورتی معنا دارد که ...... جزء اصول آن باشد

الف‌ـ جهان آخرت

ب‌ـ عمل صالح

ج‌ـ انسان شناسی

دـ توحید شناسی

8. آیه «فرود آیید که برخی از شما دشمن برخی دیگرید....» درباره چیست؟

الف‌ـ معاد

ب‌ـ توحسد شناسی

ج‌ـ قدرت خداوند

دـ تفاوت آدمیان

9. در کدام کتاب دعوت به معاد آیات اندکی را در بر می‌گیرد؟

الف‌ـ انجیل فعلی

ب‌ـ انجیل

ج‌ـ تورات فعلی

دـ تورات

ـ10 آیه شریفه «کذلک اعثرنا علیهم لیعلموا....» در مورد چیست؟

الف‌ـ زنده شدن عزیز

ب‌ـ زنده شدن مردگان

ج‌ـ اصحاب کهف

دـ رویش گیاهان

11. کدام گزینه صحیح است؟ـ طبق آیات قرآن مجید زنده شدن زمین پس از مرگ را درک نماید؟

الف‌ـ حکمت الهی

ب‌ـ رحمت الهی

ج‌ـ عدل الهی

دـ اراده الهی

12ـ چه کسی گفته است: «باید عالمی باشد که راحتی او منسوب به رنج و تعب نباشد»؟

الف‌ـ فیض کاشانی

ب‌ـ امام خمینی (ره)

ج‌ـ فارابی

دـ ابن سینا

13 .آفرینش خداوند طبق حدیث شریف «العدل اساس به قوام العالم» فرموده کدامیک از معصومین(ع) می‌باشد؟

الف‌ـ حکمت الهی

ب‌ـ اراده الهی

ج‌ـ عدل الهی

دـ قدرت الهی

14. طبق آیات قرآن مجید داوری کدام گروه بد است؟

الف‌ـ کارهای بد انجام داده‌اند

ب‌ـ کفر ورزیده‌اند

سج‌ـ شرک ورزیده‌اند

دـ منافق بوده‌اند

15. کدامیک از معصومین(ع) در گفت‌وگو با فرد منکر معاد به برهان معقولیت پرداخت؟

الف‌ـ امام رضا(ع)

ب‌ـ‌ امام حسن (ع)

ج‌ـ امام حسین (ع)

دـ امام سجاد(ع)

    


[ جمعه 92/9/29 ] [ 4:1 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 254733