سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

 بخش سوم- فصل های 1و 2و 3

 1)آیه" استوا معلوم است و کیفیت آن مجهول و ایمان به آن واجب و سوال از آن بدعت است" مربوط به کدام دیدگاه است؟

الف) تعطیل

ب) اهل تشبیه

ج) اثبات بلا تشبیه

د)گزینه های 2 و3

2) طبق کدام دیدگاه برای خداوند اعضا و جوارح جسمانی در نظر گرفته می شود؟

الف) تعطیل

ب) اهل تشبیه

ج) اثبات بلا تشبیه

د)هیچ کدام

3) برای رفع شبهه جسم انگاری و توصیف انسان وار خداوند باید چه کرد؟

الف) استفاده از ایات محکم

ب) استفاده از ایات مشبهه

ج) دلایل عقلی دیدگاه اهل تشبیه

د) احادیث و روایات

4-  طبق دیدگاه اثبات بلاتشبیه:

الف) عقل انسان می تواند اوصاف خدا را بازشناسد

ب) صفات الهی و انسان از نظر معنا با یکدیگر تفاوتی ندارند

ج) عقل آدمکمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد

د) خداوند دارای جوارح جسمانی است

5) آیا انسان می تواند صفات خدارا بشناسد؟

الف) بلی

ب) خیر

ج) محدود

د) بستگی به نوع صفات دارد

6) کدام دیدگاه برای انسان قابل قبول است؟

الف) تعطیل

ب) اهل تشبیه

ج) اثبات بلاتشبیه

د) هیچ کدام

فصل2

1)کدام یک از موارد زیر جزء راههای شناخت صفات خداوند نیست؟

الف) راه عقلی

ب) قران و روایات

ج) شهود

د) علم

2) نتیجه اثبات صفات خداوند در کتاب تجرید الاعتقاد طوسی کدام است؟

الف) خداوند همواره بوده و باقی است

ب) خداوند شریک ندارد

ج) خداوند مرکب است

د) همه موارد

3) صفات خداوند چه رابطه ای با ذات او دارند؟

الف) عین ذات اویند

ب) جدا از ذات اویند

ج) باتوجه به نوع صفت این رابطه متغیر است

د) گزینه های 2 و3

4) استنباط اوصاف الهی از راه سیر در آفاق و انفس بر چه اساسی است؟

الف) نیروی عقلی

ب) آیات و روایات

ج) شهود

د) مطالعه موجودات

5) آیا میتوان صفاتی را جز آنچه خداوند در قران و روایات بیان کرده به خداوند نسبت داد؟

الف) بله،زیرا خداوند اهل هر کمال و خیری است

ب) خیر

ج) بله، زیرا اگر خداوند خود کمالات موجودات را نداشته باشد نمیتواند آنها را به دیگران اعطا کند

د) گزینه های 1 و 3

6) برخی بر آنند که مسلمانان در مقام وصف خداوند باید تنها از صفات مطرح شده در قران و روایات استفاده کند. این صفات ......... نامیده می شود.

الف) ثبوتی

ب) توفیقی

ج) سلبی

د)ذاتی

 

 فصل3

1)کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) صفات سلبی خداوند شامل هر گونه صفت نقص می‌شود     

  ب) صفات ثبوتی خداوند به کمال باز می‌گردند.      

ج) «جوهر» از صفات سلبی خداوند است                            

  د) «عرض» از صفات ثبوتی خداوند است

2) تعبیر هوالحی در قرآن به چه چیزی اشاره دارد؟

الف)حیات ذاتی     

 ب)حیات حقیقی              

 ج)حیات غیر ذاتی           

 د)موارد الف و ب

3)ادراک وفعالیت براساس چه چیزی افزوده یا کاسته می شود؟

 الف)درجه وجودی         

 ب)عقل         

 ج)عالم بودن      

 د)نوع حیات

4) در آیه‌ی شریفه‌ی « و توکل علی الحی الذی لایموت» کدام صفت الهی بیان شده است؟

 الف)فعلی  

 ب) نفسی            

 ج)اضافی           

  د)سلبی

5)دو صفت سمیع و بصیر به کدام صفت بر می گردد ؟

  الف ) علم

  ب ) حکمت      

  ج ) قدرت          

 د ) حیات

6) دو قسم اراده الهی عبارتند از :

الف ) تکوینی ـ تشریعی     

 ب ) تشریعی ـ تکلیفی       

ج ) مشیت ـ رضایت       

د ) محدود ـ نامحدود

7)کدام گزینه در رابطه با «اراده الهی» صحیح است؟

الف) انجام افعال بدون اجبار و اکراه          

  ب) اعتقاد به سودمندی فعل

ج) کیفیتی نفسانی بین علم یقینی و فعل   

  د)همه موارد

8) کدام گزینه از دلایل و استدلالهای مربوط به حکمت خداوند نمی‌باشد.

الف) تناسب اثر  با مؤثر                    

 ب) نبودن علتی بر نا استواری  

ج) تناسب جهان تکوین وتشریع           

 د) مطالعه نظم و اسرار خلقت

9) «اتقان و استواری فعل خدا» و « قبیح و بیهوده نبودن فعل خداوند» به نرتیب بیانگر گدام صفات الهی است؟

الف)حکمت – قدرت       

 ب) قدرت – حکمت         

ج) حکمت – حکمت           

د) قدرت – قدرت 

10) ارسال پیامبران برای هدایت انسان‌ها به اقتضای کدام صفت خداوند است؟

الف) عدالت               

 ب) حکمت            

ج)رحمت            

د) رحمانیت

11) مقصود از جمله « العدل یضع الامور مواضعها» چیست؟

  الف)هرچیزی در جایگاه مناسب خود گذاشتن  

 ب)حق هرکس متناسب با استحقاقش به او دادن

  ج)متناسب با جرم،مجرمان را مجازات کردن    

  د)هرسه مورد

 12) عدل تشریعی به چه معنی است؟

  الف) برخورداری موجودات از موهبت الهی  به اندازه قابلیت  

  ب)وضع احکام جهت سعادت و خوشبختی انسان

  ج)قوانین متناسب با طاقت وتوان انسان                      

 د)گزینه الف وب

13)این آیه به کدام یک از دلایل قدرت الهی اشاره دارد؟

"آیات و مخلوقات او شاهد و نشانه قدرت اویند"

الف) اعطا کننده کمال، فاقد کمال نیست

ب) نظم مخلوقات هم دلیل علم است و هم دلیل قدرت الهی

ج) هیچ کدام

د) هردو گزینه

14) قدرت خدا به محالات ذاتی تعلق نمیگیرد نشان از چیست؟

الف) محدودیت قدرت الهی

ب) نقص فاعل

ج) نبود امکانات

د) عدم قابلیت ایجاد این امور

15) کدامیک از موارد زیر صفات ثبوتی ذاتی محسوب نمی شود.

1)قدرت الهی                  

 2)علم الهی             

3)حیات الهی            

4)توفیقی بودن 

16)دلیل علم خدا به ذات خود چیست ؟

1 ) خالق بودن     

  2 ) تجرد خدا             

 3 ) علت موجودات      

 

 4) علم خدا به موجودات

***************************************

 

1:از مسائل اساسی در حوزه خدا شناسی ,شناخت .........است

1)علم الهی                       2)صفات الهی                   3)حکمت الهی                  4)عدل الهی

2:کدام یک از موارد زیر از دیدگاه اهل تعطیل است ؟

1)صفات الهی  و صفات انسان از نظر معنا با یکدیگر تفاوتی ندارند

2)برای خدا جوارح و اعضای جسمانی در نظر گرفته اند

3)انسان صفات خدا را به گونه ای محدود می شناسد

4)عقل آدمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد

3:کدام یک از موارد زیر درست نیست ؟

1)پیروان اهل تعطیل را معطله می خوانند

2)اهل تعطیل بر تنزه و تعالی خدا تاکید می کند

3)امروزه مسلک اهل تعطیل را (لاادری گری )می خوانند

4)از دیدگاه اهل تعطیل عقل آدمی می تواند به شناخت اوصاف الهی دست یابد

4.کدام یک از موارد زیر بر اساس دیدگاه تعطیل صحیح نمی باشد؟

الف.عقل آدمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد.

ب.ما حق نداریم صفاتی که از مخلوقات گرفته ایم به خدا نسبت دهیم.

ج.به اوصاف الهی که در قرآن و سنت پیامبر آمده ایمان ندارند.

د. پوزیتویست ها و حس گرایان طرفداران این دیدگاهند.

5.اینکه صفات الهی و انسان از نظر معنا تفاوتی با هم ندارند مربوط به کدام یک از دیدگاههای امکان شناخت صفات خداست؟

الف.اهل تعطیل

ب.اثبات بلا تشبیه

ج.لاادری گری

د.اهل تشبیه

6.کدام مورد صحیح می باشد؟

الف.دیدگاه اثبات بلاتشبیه بیان می کند که عقل انسان نمی تواند صفات خدا را بازشناسد.

ب.برای رفع شبهه جسم انگاری باید آیات متشابه قرآن را به آیات محکم برگردانیم.

ج.اهل تشبیه برای خدا اعضا و جوارح جسمانی قائل نیستند.

د.آیات قرآن بیان می دارد که شناخت ذات و اوصاف الهی به گونه کامل در قلمرو انسان است

7.کدام گروه معتقدند که آدمی راهی به شناخت اوصاف خدا ندارد؟

الف:اهل تشبیه           ب: اهل تعطیل               ج:اهل بلا تشبیه          د: معتزله

8 کدامیک از دانشمندان غربی در خداشناسی قائل به تعطیل است؟

  الف)دکارت                     ب)مارکس                      ج)کانت              د)فروید

 

9.کدام گزینه از دیدگاه‌های مهم در رابطه با صفات خداوند نمی‌باشد؟

الف:دیدگاه اهل تعطیل       ب: دیدگاه اثبات و تشبیه           ج: دیدگاه اهل تشبیه        د:دیدگاه اثبات بلاتشبیه 

  فصل دوم

 

1:کدام یک از موارد زیر از راه های شناخت صفات خدا نیست ؟

1)سیر در افاق و انفس

2)قران و روایات

3)راه عقلی

4)راه قلبی

2:کدام یک از موارد زیر صحیح است ؟

1)خدارا با چشم می توان دید

2)قیوم به معنای اینکه علاوه  بر اینکه قائم به خود است به دیگران هم نیاز دارد

3)صفات خدا ذائد بر  ذات او هستند

4)خدا حکیم است ,حکیم ان است که حقایق را نیک بشناسد

3: جمله زیر مربوط به کدام یک از راه های شناخت صفات خدا است ؟

(انسان بر اثر تکامل روحی و کسب فضائل معنوی به جایی می رسد که می تواند بسیاری از حقایق را از طریق مشاهده قلبی کسب کند )

1)قران و روایات                           2)کشف و شهود

3)سیر در افاق و انفس                     4)راه عقلی

4.کدام یک از موارد زیر راه شتاخت صفات خدا نمی باشد؟

الف.برهان نظم

ب.راه عقلی

ج.سیر در آفاق و انفس

د.کشف و شهود

5.توفیقی بودن اسماء و صفات الهی به چه معناست؟

الف.انسان بر اثر تکامل روحی و کسب فضائل معنوی به جایی می رسد که بسیاری از حقایق را از طریق مشاهده قلبی درک می کند.

ب.صفات خدا زائد بر ذات او نیستند

ج.انسان می تواند از راه سیر در آفاق به برخی از صفات الهی پی ببرد.

د.مسلمانان در مقام وصف خدا باید از صفاتی استفاده کنند که در قرآن و روایات معتبر مطرح شده اند.

6.کدام مورد صحیح نمی باشد؟

الف.عقل می تواند وجود موجودی که غنی بالذات است را اثبات کند.

ب.خدا قیوم است چون می تواند حقایق نیک را بشناسد و هر کار را بر وجه اکمل استوار سازد.

ج.می توان از طریق قرآن و روایات بسیاری از صفات الهی را بازشناخت.

د.از انسجام و وحدت حاکم بر جهان هستی به وحدت و توحید خالق هستی پی برد.

7. هر صفتی که موجب نقص ذات غنی بالذات شود باید از او سلب گردد.معبود به کدام راه شناخت ربوبیت است؟

الف) کشف وشهود                 ب) قرآن و روایات                  ج) راه عقلی                د) سیر در آفاق و انفس 

8.تفاوت سیر در آفاق و انفس و راه عقلی که از راه های شناخت خدااست  در چیست ؟

الف) سیر در افاق و انفس فقط عقلی است      ب) در راه عقلی برخی مقدمات عقلی است    

     ج) در راه عقلی همه ی مقدمات عقلی اند ولی در سیر در افاق و انفس برخی مقدمات از راه مشاهده جهان منظم اخذ می شود

د) سیر در افاق و انفس فقط به مشاهده جهان منظم تأکید دارد

9.این جمله از امام رضا (ع)«خدایا ،تو را فقط به انچه خود وصف کرده ای ،می خوانم و به مخلوقات تشبیه نمی کنم » به چه چیزی دلالت می کند ؟

  الف ) اسماء و صفات الهی

ب ) توفیقی بودن اسماء و صفات الهی

  ج ) شناخت صفات خدا

د ) یگانگی خدا

فصل سوم

 

1:این جمله (آن دسته از صفات اند که کمالی از کمالات خدا را بیان می کنند )مربوط به کدام دسته از صفات خدایند ؟

1)صفات سلبی                                          2)صفات فعلی

3)صفات جمالیه                                         4)صفات ذاتی

2:کدام گزینه در مورد صفات خدا درست نیست ؟

1)صفات ثبوتی خدا را می توان به صفات ذاتی و فعلی تقسیم کرد

2)نام دیگر صفات ثبوتی صفات جمالیه است

3)صفات فعلی خدا ان دسته از صفات اند که از ارتباط ذات الهی با مخلوقات انتزاع می شود

4)صفات ثبوتی و کمالی خدا را می توان محدود کرد

3:کدام یک از جملات زیر در مورد قدرت الهی نادرست است ؟

1)از صفات ذاتی و ثبوتی خدا ,قدرت است

2)قدرت ان است که اگر قادر بخواهد ,فعل را انجام می دهد و اگر نخواهد انجام نمی دهد

3)گستره قدرت الهی ,خاص و نسبی و محدود است

4)قدرت خدا به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد

4: کدام یک از جملات زیر در مورد حیات  الهی نادرست است ؟

1)حیات از اوصاف الهی است

2)حقیقت حیات الهی برای انسان روشن نیست

3)متکلمانی که حیات را تعریف کرده اند  حقیقت ان را اشکار نساخته اند بلکه لوازم ان را به بحث گذاشته اند

4)حقیقت حیات الهی برای آدمی روشن است ولی مفهوم آن روشن نیست

5:این جمله مربوط به کدام  یک از اقسام عدل است ؟

(خدا در روز قیامت میان افراد به عدل داوری می کند و حق کسی را ضایع نمی کند )

1)عدل تکوینی

2)عدل تشریعی

3)عدل جزایی

4)عدل الهی

6.با توجه به اتقان و نظم شگفت انگیز مخلوقات به چه صفاتی از خدا پی می بریم؟

الف.علم/حیات

ب.علم/قدرت

ج.قدرت/ حیات

د.علم/ عدل

7.اینکه خدا در روز قیامت میان افراد به عدل داوری می کند و حق کسی را تباه نمی کند به کدام یک از اقسام عدل شاره دارد؟

الف.عدل تکوینی

ب.عدل جزایی

ج.عدل تشریعی

د.عدل اخروی

8.قرار دادن هر چیز در جای مناسب خود به کدام یک از صفات خدا اشاره دارد؟

الف.حکمت

ب.اراده الهی

ج.عدل الهی

د.قدرت الهی

9.کدام یک از موارد زیر در ارتباط با صفات ثبوتی صحیح نمی باشد؟

الف.آن دسته از صفاتی هستند که کمالی از کمالات خدا را بیان کنند و نبود آنها گونه ای نقص محسوب می شود.

ب.صفاتی مانند علم،قدرت،حیات از اینگونه صفات اند.

ج.نسبت نقص و کاستی را از خدا سلب می کنند و در نهایت آنچه بماند کمالات است.

د.نام دیگر اینگونه صفات «صفات جمالیه »است.

10.صفات ثبوتی ذاتی چه نوع صفاتی اند؟

الف.صفاتی اند که از ارتباط ذات الهی با مخلوقات انتزاع می شوند.

ب.در این نوع صفات اگر خدا را بدون مخلوقات در نظر بگیریم متصف به رازق بودن نمی شود.

ج.صفاتی اند که از ذات الهی انتزاع می شوند.

د.یک نمونه از این صفات خالقیت خداست.

11.دو صفت عدل و حیات به ترتیب جزو کدام دسته صفات باری تعالی قرار می گیرند ؟

الف) ذاتی – فعلی                  ب) فعلی – ذاتی               ج) ثبوتی -  اضافی                د) فعلی – اضافی

12. کدام گزینه از صفات سلبی خداوند نیست؟

الف) حلول            ب) محل حوادث بودن                    ج) قرار گرفتن در مکان                      د) قیوم

13.دلیل علم خدا به ذات خود چیست ؟

الف ) خالق بودن       ب ) تجرد خدا              ج  ) علت موجودات       د ) علم خدا به موجودات

14.کدامیک از موارد زیر صفات ثبوتی ذاتی محسوب نمی شود؟

الف-قدرت الهی                   ب-علم الهی              ج-حیات الهی             د-توفیقی بودن

15.چه دلایلی بر وجود صفت قدرت الهی است؟

 

الف-اعطا کننده کمال           ب-اتقان و نظم شگفت انگیزمخلوقات               ج-حیات مخلوقات     د-الف و ب


[ جمعه 92/9/29 ] [ 3:18 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 117
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 260647