سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

  صفات الهی

 

1-   کدام گزینه در مورد صفات ثبوتی خداوند درست نیست؟

1.  صفات کمالی خداوند است

2.  با واقعیت ثبوتی و کمالی خود ، مایع جمال و زیبایی خداوند هستند.

3. نبود آنها موجب نقص ذات خدا نیست

4. این صفات را صفات جمالیه می گویند

 

2- کدام در مورد صفات سلبی و ثبوتی خداوند درست نیست؟

1. صفات سلبیه دارای شمار خاصی هستند

2. برخی متکلمان صفات سلبیه خداوند را هفت مورد دانسته اند

3. صفات کمالی خدا را نمی توان به شماری خاص محدود کرد

4. صفات سلبی و ثبوتی مطرح شده از جانب متکلمان، در حقیقت مصداق و نمونه هستند.

 

3- کدام مورد درباره صفات ذاتی و فعلی درست است؟

1.     برای انتزاع صفات ذاتی به وجود مخلوقات نیاز است

2.     رزاقیت خدا ، جز صفات ذاتی خداوند است

3.     قدرت جز صفات ذاتی خداوند است

4.     صفات ذاتی همواره در ارتباط با مخلوقات معنا می یابند

 

4- کدام در مورد مراتب علم خدا ، درست نیست؟

1.     علم خداوند را به چهار صورت می توان تصور کرد

2.     علم به ذات خود

3.     علم به مخلوقات پیش از خلقت

4.     علم به مخلوقات پس از خلقت

 

5- کدام گزینه در مورد علم خدا به موجودات پیش از آفرینش آنها درست است

1. انسان به سبب مخلوق بودنش ، پیش از ساخت چیزی فاقد علم به آن است

2. علم خداوند به ذاتش، علم به همه مخلوقات است

3. موجودی که به قوانین جاهل باشد قادر به ایجاد نظم شگفت انگیز هست

4. علم به علت، از آن جهت که علت است نیازمند علم به معلول نیست

 

6- کدام گزینه در موردعلم خدا به مخلوقات پس از آفرینش آنها غلط است

1. حقیقت علم جچیزی جز حضور معلوم نزد عالم نیست

2. هیچ موجودی از دایره علم خدا خارج نیست

3. اگر معلول نزد علت خود حاضر نباشد لازم نیست که مستقل باشد

4. خداوند به همه موجودات آگاهی دارد چه پیش از خلقت و چه پس از آن

 

7- کدام گزینه در مورد قدرت الهی درست است

1. گستره قدرت الهی ، محدود به مخلوقات است

2. قدرت خدا به هر امری تعلق می گیرد خواه امکان تحقق داشته باشد، خواه نداشته باشد

3. اموری که قابلیت ایجاد ندارند ، برای قدرت الهی پدید نمی آورند

4. قدرت الهی آنقدر شامل است که به محالات ذاتی هم تعلق می گیرد

 

8- کدام گزینه در مورد حیات الهی صحیح نیست

1. حقیقت حیات، بویژه حیات الهی برای آدمی روشن نیست

2. متکلمانی که حیات را تعریف کرده اند، فقط لوازم آن را به بحث گذاشته اند

3. ویژگی مشترک حیات موجودات طبیعی ادراک و فعالیت است

4. حتی مفهوم حیات هم برای آدمی روشن نیست

 

9-کدام گزینه درست نیست؟

1. انسان با وجود محدودیت در دیدن و شنیدن، می تواندسمیع و بصیر باشد

2. خدا را سمیع و بصیر می خوانیم ، چون در واقع شنیدنی ها و دیدنی ها نزد او حاضر هستند

3. سمیع و بصیر بودن مستلزم عضو مادی نیست

4. چون خداوند موجودی مادی نیست ، می توان او را سمیع و بصیر دانست

 

10- کدام گزینه در مورد اراده درست است

1. اراده انسانی همواره محدودیت و نقص و صفات امکانی نیست

2. اراده انسانی قابل اطلاق به خداوند نیز هست

3. اراده الهی به این معناست که خداوند فعل خود را بدون اجبار و اکراه انجام می دهد

4. طبق سخن امام صادق، علم خداوند همان مشیت و اراده است

11- کدام مورد درباره اراده الهی صحیح نیست

1. اراده تکوینی از رابطه خاص خدا با مخلوقات سرچشمه می گیرد

2. اراده تشریعی از رابطه خاص خدا با برخی افعال غیر اختیاری انسان سرچشمه می گیرد

3. طبق اراده تکوینی خداوند اگر خدا امری را اراده کند حتما تحقق می یابد

4. در اراده تشریعی خداوند اراده کرده انسان ها همه به راه راست هدایت شوند

 

12- کدام گزینه صحیح است

1. اثر هر فاعلی با موثر خویش باید متناسب باشد

2. نظامی بهتر از نظام کنونی خلقت هم امکان تحقق داشته است

3. صفت حکمت به معنای قبیح و بیهوده بودن، یک صفت ثبوتی است

4. خداوند چون حکیم است می تواند طبق حکمتش ظلم کند

 

13- کدام گزینه در مورد عدل صحیح نیست

1. اساس بسیاری از عقاید امامیه را شکل می دهد

2. به نظر امامیه عدل الهی است اصول دین و مذهب به شمار می رود

3. مقصود از عدل ، قرار دادن هرچیز در جای مناسب خود است

4. این صفت پیوند نزدیکی با صفت قدرت دارد

 

14- کدام در مورد عدل تشریعی صحیح نیست

1. تکالیف پیامبران بر مایع عدل و دادگری است

2. به این معناس که خداوند در قیامت میان افراد به عدل داوری می کند

3. براساس این قسم از عدل ، خداوند قابلیت و توانایی انسان را در نظر گرفته است

4. بر این قسم از عدل خداوند همه احکام لازم برای سعادت انسان را فرو فرستاده

 

15- کدام مورد درباره عدل صحیح است

1. عدالت جزایی خداوند ایجاب می کند که افرادی هم که به آنها تکلیفی ابلاغ نشده، در صورت لزوم مجازات شوند

2. نظام حاکم به خلقت گواه روشنی بر عدل الهی نیست

3. خداوند با توجه به ظرفیت وجودی انسان، احکام را برای او مقرر ساخته است

 

4. این صفت جز صفات ذات خداوند است

************************8

1-   جمله زیر،معرف کدامیک از صفات الهی می باشد؟

الف)مدبر                               ب)عالم

ج)حکیم                                 د)قادر

2- بطور خلاصه اگر بخواهیم دو نشانه از نشانه های حیات را در موجودات طبیعی نام ببریم،آن دو کدامند؟

الف)رشد وادراک                     ب)رشد و فعالیت

ج)ادراک و فعالیت                     د)ادراک امور جزیی وفعالیت

3- کدامیک نادرست نیست؟

الف)قدرت خدا به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد.

ب)بنا بر یکی از قواعد فلسفه،هر امر ذاتی باید به امری عرضی منتهی شود.

ج)صفت سمیع و بصیر بودن خدا به قدرت او برمیگردد.

د)سمیع وبصیر بودن برای تمام موجودات اعم از ممکن الوجود و ووجود ذاتی مستلزم عضو مادی است.

4- کدامیک از مفاهیم زیر در باب اراده الهی،در واقع منکراراده خداوند است؟

الف)اراده الهی به معنای اعمال قدرت و حاکمیت است.

ب)اراده الهی در مقام ذات،به معنای رضایت خدا به ذات خویش است.

ج)اراده الهی در مقام فعل،رضایت الهی به فعل خود است.

د)اراده الهی به معنای علم خدا به نظام اصلح و احسن است.

5- صفت عدل با کدام صفت پیوند نزدیکی دارد؟

الف)حاکمیت                        ب)حکمت

ج)مالکیت                           د)قدرت

6-کدامیک از صفات خدا در نظرامامیه ازاصول دین ومذهب به شمارمی رود؟

الف)حیات                           ب)حکمت

ج)عدالت                              د)قدرت

 

 

 

 

 

 

 

بخش پنجم: توحید و شرک

1-   مراتب سوم،پنجم وهشتم توحید به ترتیب کدامند؟

الف)توحید درربوبیت، توحید دراطاعت، توحید درتشریع

ب)توحید دراطاعت، توحید درربوبیت، توحید در تشریع

ج)توحید درحاکمیت، توحید درخالقیت، توحید درپرستش

د)توحید درخالقیت، توحید درحاکمیت، توحید در عبادت

2- کدامیک از گزینه های زیر بیانگر توحید ذاتی نیست؟

الف)در عالم،آفریدگار و خالقی جز خدا وجود ندارد.

ب)وجود خدا بی نهایت است و موجود بی نهایت،تعدد بردار نیست.

ج)وجود خدا دارای جزء نیست.

د)نمی توان در ذهن برای خدا فرد دیگری تصور کرد.

3- این جمله امیر مومنان(ع) بیانگر کدامیک از مراتب توحید است؟

"و انه عز وجل احدی المعنی لا ینقسم فی وجود و لا وهم ولا عقل"

الف)توحید در تقنین و تشریع          ب)توحید در صفات

ج)توحید در ذات                         د)توحید در ربوبیت

4- گزینه صحیح را انتخاب کنید.

الف)مشرکان عصر حضرت ابراهیم(ع) تنها به یک خالق اعتقاد داشتند.

           ب)مشرکان عصر پیامبر(ص)در برخی امور مانند رزاقیت،مرگ ومیر و تدبیر جزیی جهان،موحد بودند.

           ج)منظور از تدبیر تشریعی،کارگردانی نظام آقرینش است.

           د)توحید در تدبیر با اعتقاد به مدبرهای دیگری که به اذن خدا انجام وظیفه                   میکنند،منافات دارد.

5- آیه مبارکه 40 سوره یوسف،با این معنا ومفهوم"حکومت برای کسی جز خدا نیست،فرمان داده است که فقط او رابپرستید."بیانگر کدامیک از مراتب توحید است؟

الف)توحید در عبادت                     ب)توحید در اطاعت

ج)توحید در تشریع                        د)توحید در حاکمیت

6- اصل مشترک میان تمام شرایع آسمانی از نگاه قرآن چیست؟

الف)معاد                                 ب)توحید

ج)نبوت                                   د)امامت

***********************************


[ جمعه 92/9/29 ] [ 3:31 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 49
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 260579