سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

بخش چهارم:مسلئه شر


1:از مسائل مهم در حوزه دین پژوهشی چه می باشد؟الف:مسلئه خیر     ب:مسئله شر       ج:مسئله علم  د:مسئله معرفت

2:راه حل های مسئله شر کدام موردنمی باشد؟الف:شر لازمه جهان مادی است   ب:شر ناشی از ازادی انسان است     ج:شر ناشی

از جزئی نگری است   د:شر ناشی از سهل انگاری انسان است   

3کدام مورد از اقسام شر هست؟

الف:شر اخلاقی   ب:شرغیراخلاقی    ج:شرغیرطبیعی     د:شر اجتماعی    

4:فواید شر در جهان کدام موردنمی باشد؟

الف:لازمه ذاتی عالم ماده 

    ب:علت شکوفا شدن استعدادها   

 ج:عاملی برای بیداری از غفلت   

     د:عاملی برای توجه نکردن به خدا

5:تعربف کدام یک از موارد زیر درست نمی باشد؟

الف:شرور وسختی باعث می شود که انسان درخواب غفلت باقی بماند      

ب:ادمی بسیاری از توانایی واستعدادهایش را درمواجهه با مشکلات شکوفا می سازد   

ج:تراحم و ویژگی های ذاتی خداوند است اگر این ویژگی ها نبودعالم مادی وجود نداشت

     د:خداوند بندگانش را با مصبیت و سختی می ازماید 

6. مسئله شر کدامیک از صفات الهی را به چالش می‌طلبد؟

الف‌ـ علم

ب‌ـ قدرت مطلق

ج‌ـ خیرخواهی

د‌ـ هر سه گزینه

   7ـ اگر عامل شر انسان باشد چه نامیده می‌شود؟

الف‌ـ گناه

ب‌ـ شر اخلاقی

ج‌ـ شر طبیعی

د‌ـ بزهکاری

8ـ اگر شر بدون دخالت عامل انسانی پدید آید چه نامیده می‌شود؟

الف‌ـ شر طبیعی

ب‌ـ شر اخلاقی

ج‌ـ بلاء

د‌ـ عذاب الهی

9. کدام فیلسوف گفته است «خداوند در قدرت و حکت خود تام است»؟

الف‌ـ ملاصدرا

ب‌ـ ابن سینا

ج‌ـر

د‌ـ کانت

ـ10 آزمودن بندگان بوسیله سختی و مصیبت با چه هدفی انجام می‌گیرد؟

الف‌ـ تمایز صادقان و کذابان

ب‌ـ تمایز مومنان و مسلمانان

ج‌ـ شناخت کافران

دـ هدایت انسانها

11 آیه شریفه «احسب النّاس ان یترکوا ان یقولوا آمّنا و هم لا یفتنون» اشاره به کدام مفهوم دارد؟

الف‌ـ شر ناشی از آزادی انسان

ب‌ـ فواید شرور

ج‌ـ بیداری از غفلت

دـ آزمون الهی

12در قرآن مجید آمده است که باید علم خدا درباره چه کسانی از طریق آزمون تحقق یابد؟

الف‌ـ صادقان و کذابان

ب‌ـ مومنان و مسلمانان

ج‌ـ کافران و مومنان

دـ صالحان و فاسقان

 ****************************************8

بخش چهارم

1.مسئله  شر کدام یک از صفات خدارا به چالش می کشد؟

الف.علم و قدرت                                                        ب.حکمت و علم و قدرت                                                      ج. علم و قدرت و خیرخواهی                                                 د. خلقت-علم- قدرت

2. کدام یک در رابطه با مسئله  شر نادرست است؟    

الف. شر اخلاقی نتیجه عامل انسانی   

ب. شر طبیعی بدون مداخله انسان 

ج. شر یعنی انچه موجب ناراحتی انسان می شود

د. در بحث شرانسان خدارا محور قرار می دهد

3. منظور ملا صدرا از این سخن چیست ؟

"درباره انچه عموم مردم در این عالم شرش می پندارند ولی اراده ازلی خداوند ان را برای کاینات خیر می پندارد"

الف. خیر خدا با خیر انسان فرق دارد

ب.شر ناشی از جهل انسان است   

ج. ادمی با علم اندک خود قادر به اذعان احکام نمی باشد

د. شر لازمه جهان مادی است

 

.این ایه به کدام علت شر اشاره می کند؟4

  "فساد در خشکی و دریا به سبب کارهایی است که مردم انجام داده اند

اشکار شده است ..."

الف.شر لازمه جهان مادی است                                             ب.شر ناشی از ازادی انسان است                                             ج.شر ناشی از جزئی نگری                                                 د. شر ناشی از جهل انسان    

5. علت اختراعات و اکتشافات چیست؟                             الف.حل مشکلات و سختی ها                                                   ب. پیشرفت علمی                                                          ج . کسب جایزه نوبل                                                     د. مشهور شدن         

 6. این سخن امام علی ع بیانگر کدام یک از فواید شر است؟                 " بدانید که شاخه درختی که در بیابان می روید سخت تر و پوست سبزه هایش خوش نما و نازک تر واتش گیاهان صحرایی افروخته تر و خاموشی انها دیرتر است" .                                                  الف. لازمه ذاتی عالم ماده                                              ب. علت شکوفا شدن استعداد ها                                               ج. عاملی برای بیداری از غفلت                                                د. هدیه ای به بندگان خالص            

7. از این ایه " با دشواری اسانی است اری با دشواری اسانی است"  کدام یک استنباط نمی شود؟                                           الف. اختراعات و اکتشافات در برخورد با سختی هاست                 ب. سختی پایداری انسان را زیاد می کند                                     ج. ادمی از خواب غفلت باید بیدار شود  .                               د.اگر زستی و بدی نبود زیبایی معنا نداشت.        

8. کدام یک جز فواید شر در جهان نیست؟                     الف.ازمون الهی                                                              ب. لازمه ذاتی عالم ماده                                                      ج. شر ناشی از جزیی نگری است                                          د. شکوفا شدن استعداد ها  

9.کدام یک در رابطه با شر اخلاقی نادرست است؟                   الف. نتیجه عامل انسانی                                                   ب. موجب رنج و ناراحتی انسان                                              ج. مانند زلزله و اتشفشان و جنگ                                       د.محور خود انسان

10. اگر انسان ایمان داشته باشد که در هر کاری خداوند به او علم ... دارد  و همیشه در محضر الهی است ؟                                         الف. حضوری - به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد                  ب. حصولی- گرفتار مشکلات و سختی های دنیا نمی شود                   ج. حضوری- گرفتار مشکلات و سختی های دنیا نمی شود               د. حصولی- به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد

11.خداوند قادر عالم و خیرخواه مطلق است هرچه از او صادر می شود خیراست تنها شری که می توان فرض کرد ........پس شر ...است ؟

الف.محدودیت وجودی انهاست –لازمه جهان مادی

ب. محدودیت وجودی انهاست- ناشی از جزیی نگری

ج. موجب رنج و ناراحتی انسان می شود - ناشی از جزیی نگری

د. موجب رنج و ناراحتی انسان می شود- لازمه جهان مادی

12. از دقت در ایه شریفه " ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" هماناخدا حال قومی را تغییر نمی دهد مگر انان حال خویش را تغییر دهند....؟    

الف. شر ناشی از ازادی است

ب. شر ناشی از جزئی نگری انسان است

ج.شر ناشی از جهل انسان است

د. شر لازمه ذاتی عالم ماده

13.هرگاه تزاحم و تضاد را از ویژگی های عالم ماده بدانیم راز شرور در نظام عالم افرینش بر این مبنا که بگوئیم شرور....است اشکار می گردد.         

الف.عاملی برای بیداری از غفلت        ب.لازمه ذاتی و لاینفک عالم ماده                       ج.هدیه ای از جانب خدا بر بندگان خاص او                                د. بالاترین عامل برای تحقق ازمون الهی     

 14.به اعتقاد جان هاسپرز جدی ترین تلاشی که برای رهایی از شر صورت گرفته این است که بگوییم شر....است؟                                الف. ناشی از جهل انسان            ب. ناشی از ازادی انسان                          ج. برخاسته از جزئی نگری        د.برخواسته از نوع افرینش موجودات  15.با توجه به ترجمه ایه "ایا مردم گمان کردندهمین که بگویند ایمان اوردیم  به حال خود رها می شوند و..."  بیانگر کدام مفهوم است ؟     

الف. وجود شرور برای تکامل روحی و معنوی و علمی انسان سودمند است                                                                    

 ب. شرور عاملی برای عبرت اموزی است تا شاید پند گیرد و به راه راست هدایت شود                                                        

  ج. خداوند بندگانش را با مصیبت ها و سختی ها می ازماید تا مومنان راستین باز شناخته گردند.                                  

  د. بلا و مصیبت برای دوستان و بندگان خاص خدا لطفی است که به صورت مصیبت جلوه می نماید

****************************8

بخش 4:مسئله شرور

7-کدام گزینه ازاقسام شر،بابقیه تفاوت دارد؟

الف)دزدی

ب)امراض ناعلاج

ج)جنگ

د)قتل

8-ازبررسی انواع شرور،کدام مورد بدست می اید؟

الف)جهان درمجموع خیراست وشردران وجود ندارد

ب)شر درجهان عالم نسبی است ولی شرمطلق هم وجود دارد

ج)هرعاملی که موجب رنج وناراحتی انسان شود،شربه حساب می اید

د)دربحث شرور،انسان خودمحورنیست.

9-چراخلقت جهان بهتراز عدم ان است ؟

الف)چون شرور درهمه عوالم یافت میشود

ب)چون خداوند خیروشر را درکنار هم افریده است

ج)چون شرلازمه جهان مادی است وجهان مادی مجموعا خیراست

د)وجود جهانی مادی که فاقد تنازع وتزاحم باشد،خلاف فرض است.

10-کدام گزاره درباره "جهان مادی"درست است؟

الف)لازمه عالم ماده فقط محدودیت وجودی ان است

ب)ممکن است عالم ماده بی تزاحم وتضاد آفریده شود

ج)وجود جهان مادی دارای تزاحم وتنازع ملزوم وجود شراست

د)درعالم ملائکه شرهم یافت میشود.

11-کدام یک ازتوجیهات نظریه کمتربودن خیرات نسبت به شرورنیست؟

الف)ترجیح دادن منافع وخیرات هرچیزی

ب)درنظرگرفتن ملاک سنجش شرورباخیرات

ج)درهمه شرور،ملاک ومعیاردانستن خودآدمی

د)خلاف وجدان نبودن این نظر.

12-این انتقاد هاسپرز که"احتمالآ این راه حل ،جدی ترین تلاشی است که برای رهایی ازمسأله شرصورت گرفته است..."درمورد کدام است؟

الف)شرناشی از جزئی نگری

ب)شرناشی از آزادی واختیارانسان

ج)شرناشی ازجهل

د)شرلازمه جهان مادی

13-آیه شریفه"وبساچیزی راخوش نمی داریدوآن برای شماخوب است و بساچیزی رادوست میدارید وان برای شما بد است"به کدام گزینه اشاره دارد؟

الف)شرناشی از اختیارانسان

ب)شر ناشی از جزئی نگری

ج)برهانم صدیقین بروجودخدا

د)ریشه وعلت عذاب الهی

14-کدام دو صفت الهی ایجاب میکند که عالم مادی خلق شود؟

الف)حکمت وعلم

ب)قدرت وعلم

ج)حکمت وقدرت

د)حکمت و لطف

15-سخن امام صادق(ع):"چون خداوند بنده ای را دوست بدارد،او را دردریایی از سختی ها غوطه ور میسازد"به کدام فایده شرور مربوط است؟

الف)شرور آزمون الهی

ب)شرعاملی برای بیداری از غفلت

ج)شرور علت شکوفاشدن استعدادها

د)شرورهدیه ای به بندگان خاص

16-فرموده خداوند در ایه "پس بادشواری اسانی است،اری با اسانی دشواری است"به کدام یک از رموز وفواید شرور جهان اشاره میکند؟

الف)لازمه عالم مادی

ب)عاملی برای بیداری از غفلت

ج)علت شکوفاشدن استعدادها

د)هدیه ای به بندگان خاص

17-کدام جمله درباره شرور وخیرات درست است ؟

الف)خیرخدا باخیر انسان کاملآ فرق دارد

ب)انسانها بدی وخوبی همه امور راباعلم اندک شان میشناسند

ج)ادمیان باانکه علم ودانش کمی دارند،میتواننددرباره جهان داوری کنند

د)دلیل شردانستن بسیاری ازامورازجانب انسان،سطحی نگری وشتابزدگی اوست

18-فرموده خدا درایه"درحقیقت خداحال قومی راتغیرنمیدهد مگرانکه انان خود حال خویش راتغیییر دهند"به کدام گزینه مربوط است ؟

الف)پاسخ به اشکال کمتر بودن خیرات ازشرور

ب)اینکه بخشی ازشرور،ناشی ازاختیارانسان است

ج)اینکه بخشی از شر،ناشی ازجزئی نگری انسانست

د)اینکه بخشی از شر،ناشی ازجهل انسانست

19-درجواب انتقاد هاسپرز مبنی بر اینکه"حتی اگر این راه حل بتواند شرور اخلاقی راتوجیه کند،ولی شرور طبیعی را توجیه نمیکند"چه میتوان گفت؟

الف)ملاک سنجیدن خیرات با شرور کیفیت است نه کمیت

ب)بسیاری از شرور طبیعی ناشی ازعملکرد نادرست وگناه انسانی اند

ج)شرور به نوعی لازمه عالم مادی است

د)شرور دارای فایده های مختلفی است.

20-ترک خیر کثیر عالم ماده به دلیل وجود شرور اندک،باکدام یک از اوصاف الهی منافات دارد؟

الف)قدرت

ب)فیض

ج)حکمت

 

د)علم

************************

بخش چهارم

1:کدام یک از جملات زیر در مورد  شر صحیح نیست ؟

1)شر به دو قسم شر اخلاقی و طبیعی تقسیم می شود

2)شر لازمه جهان مادی است

3)شر مطلق وجود دارد

4:شر بدون مداخله انسان را شر طبیعی می گویند

2)کدام از راحل های مسئله شرور نیست ؟

1)شر ناشی از ازادی انسان است

2)شر ناشی از جزئی نگری است

3)شر ناشی از جهل است

4)شر لازمه جهان معنوی است

3:کدام گزینه در مورد راز و فواید شرور جهان نیست ؟

1)شر عاملی برای بیداری از غفلت

2)شرور علت شکوفا شدن استعدادها

3)شرور هدیه ای به همه بندگان خدا .

4)شرور ازمون الهی

4:این سخن از امام صادق (چون خا بنده ای را دوست بدارد ,او را در دریای سختی ها غوطه ور می سازد )مربوط به کدام یک ازفواید شرور جهان می باشد ؟

 1)شر عاملی برای بیداری از غفلت

2)شرور علت شکوفا شدن استعدادها

3)شرور هدیه ای به بندگان خاص

4)شرور ازمون الهی

5:این جمله مربوط به کدام یک از فواید شرور جهان می باشد ؟

(خداوند بندگان را با مصیبت و سختی می ازماید تا مومنان راستین را باز شناخته گردند )

1)شرور لازمه ذاتی عالم ماده

2) شرور هدیه ای به بندگان خاص

3) شرور علت شکوفا شدن استعدادها

4) شرور ازمون الهی

6.مسئله شر کدام صفت خدا را به چالش نمی کشاند؟

الف.علم

ب.دانایی

ج.قدرت مطلق

د.خیر خواهی

7.لازمه ی جهان مادی چیست؟

الف.تنازع و تزاحم 

ب.تنازع و بقا

ج.تنازع و فنا

د.بقا و فنا

8.کدام یک از موارد زیر جزء راز و فواید شرور نیست؟

الف.شر لازمه ذاتی عالم ماده است

ب.عاملی برای بیداری از غفلت است.

ج.موجب رنج و ناراحتی است.

د.علت شکوفا شدن استعدادها

9.کدام یک از موارد زیر جزءشر اخلاقی نیست؟

الف.دزدی

ب.زلزله

ج.جنگ

د.قتل

10.علت شکوفا شدن استعدادها در کدام گزینه نیست؟

الف.مشکلات و سختی ها

ب.تحریم

ج.راه حل برای حل کردن مشکلات

د.رفاه و آسایش

11.ـ تنها شر عالم فرشتگان (مجردات) چیست؟

الف‌ـ جسم نداشتن

ب‌ـ محدودیت ظرفیت

ج‌ـ محدودیت وجودی

د‌ـ گزینه‌های ب و ج

 

12.اگر شر بدون دخالت عامل انسانی پدید آید چه نامیده می‌شود؟

الف‌ـ شر طبیعی

ب‌ـ شر اخلاقی

ج‌ـ بلاء

د‌ـ عذاب الهی

 

13.مسئله شر کدامیک از صفات الهی را به چالش می‌طلبد؟

الف‌ـ علم

ب‌ـ قدرت مطلق

ج‌ـ خیرخواهی

د‌ـ هر سه گزینه

14. اگر عامل شر انسان باشد چه نامیده می‌شود؟

الف‌ـ گناه

ب‌ـ شر اخلاقی

ج‌ـ شر 

د‌ـ بزهکار

15ـ کدام گزینه صحیح است؟

الف‌ـ لازمه جهان مادی، شر است

ب‌ـ جهان مادی در مجموع خیر است

ج‌ـ خلقت جهان بهتر از عدم وجود آن است

دـ هر سه گزینه

طبیعی

 

 


[ جمعه 92/9/29 ] [ 3:36 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 260611