سخن آشنا | ||
کتاب: فرق و مذاهب کلامى، ص 276 نویسنده: على ربانى گلپایگانى درباره مرجئه اصطلاح دیگرى نیز گفته شده است، که زمان آن مقدم بر اصطلاح پیشین است، و آن مربوط به اختلافى است که درباره خلیفه سوم و امام على علیهالسلام میان مسلمانان رخ داده بود. گروهى به هواخواهى عثمان بر ضد على علیهالسلام سخن مىگفتند، و گروهى به هوا خواهى على علیهالسلام عثمان را مورد انتقاد و ملامت قرار مىدادند. در این زمان حسن فرزند محمد بن (حنفیه متوفاى 95 یا 99 ه) براى حل این اختلاف پیشنهاد کرد مسلمانان از دو خلیفه اول و دوم به نیکى یاد کنند، ولى درباره دو خلیفه دیگر (عثمان و على علیهالسلام) و کسانى چون طلحه و زبیر که با آنان مخالفت کردند، سخنى نگویند، و حکم درباره آنان را به خدا و روز قیامت واگذارند. (1) ویلفرد مادلونگ (2) در این باره مىگوید: «جنبش سیاسى- مذهبى مرجئه در پى دومین جنگ داخلى و قیام شیعیان کوفه به رهبرى مختار به طرفدارى محمد بن حنفیه به وجود آمد. بحث اصلى بر سر آن بود که انتخاب دو خلیفه اول، ابو بکر و عمر، بى چون و چرا شایسته تایید است، اما داورى مرجئه- که به خصوص در کوفه و بصره پراکنده شدند- آن بود که با امتناع از سب هر یک از خلفاى راشدین، در بین امت مسلمان وحدت ایجاد کنند» . (3) خطاى مرجئهدرباره ایمان از دو جهت مىتوان بحث کرد: یکى از نظر احکام و آثار دنیوى آن، که در این صورت اقرار به شهادتین کافى است، و دیگرى از نظر احکام اخروى و سعادت و رستگارى انسان، که باید گفت، اعتقاد قلبى و اقرار زبانى کافى نبوده، عمل صالح نیز لازم است. از این رو در آیات قرآن، پیوسته ایمان با عمل صالح همراه آمده است، چنانکه مىفرماید: «و العصر ان الانسان لفى خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات». بالاتر از این، قرآن کریم بر عمل تاکید بسیار کرده، مىفرماید: «و ان لیس للانسان الا ما سعى و ان سعیه سوف یرى» . (4) گذشته از این، آنان به تفاضل در ایمان نیز معتقد نبودند، و ایمان همه افراد را در یک سطح مىدانستند. این عقیده نیز بر خلاف صریح آیات قرآن کریم است. چنانکه مىفرماید: «هو الذى انزل السکینة فى قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم» . (5) و نیز مىفرماید: «انهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدى و ربطنا على قلوبهم» . (6) ارجاء، اخلاق و سیاستنظریه ارجاء خطر بزرگى براى اخلاق بشرى است، و عاملى استبراى ترویج فساد و بىبند و بارى، چنانکه ابزار مناسبى در دست زمامداران مستبد و تبهکار نیز خواهد بود. به همین دلیل، هیچ یک از زمامداران اموى با مرجئه به خاطر عقیده ارجاء مخالفت نکردهاند. همچنین مصلحان جامعه اسلامى- به ویژه ائمه اهل بیت علیهم السلام- با نظریه ارجاء شدیدا مخالفت کردهاند. از امام صادق روایتشده که به مسلمانان درباره خطر اندیشه مرجئه براى فرزندانشان هشدار داد و فرمود: «بادروا اولادکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئة» . (7) گفتنى است که نکوهش مرجئه در احادیث نبوى نیز وارد شده است. (8) این بحث را با روایتى از امام صادق علیهالسلام در ابطال عقیده مرجئه پایان مىدهیم. فردى به امام صادق علیهالسلام گفت: مرجئه در مقام احتجاج با ما مىگویند: همان گونه که هر کس نزد ما کافر است نزد خدا نیز کافر است، کسى که نزد ما مؤمن است (اظهار ایمان مىکند) نزد خداوند نیز مؤمن خواهد بود. امام علیهالسلام فرمود: «سبحان الله» چگونه این دو یکسان است، با آنکه کفر، اقرار عبد است علیه خود، و با وجود اقرار، بینه و شاهد لازم نیست، ولى ایمان، یک ادعاست، و اثبات آن نیاز به شاهد دارد، و آن عبارت است از عقیده و عمل. پس هر گاه این دو هماهنگ باشد، مدعاى او ثابتخواهد بود و احکام ظاهرى بر آن مترتب مىگردد. البته چه بسا افرادى که اظهار ایمان مىکنند، ولى نزد خداوند مؤمن نخواهند بود. (9) پىنوشتها: 1- بحوث فى الملل و النحل، ج 3، ص 68. 2- PWiferd madalung 3- مکتبها و فرقههاى اسلامى در سدههاى میانه، ویلفرد مادلونگ، ترجمه جواد قاسمى، ص 89. 4- نجم / 39- 40. 5- فتح / 4. 6- کهف / 13. 7- فروع کافى، ج 4، ص 47، روایت 5. 8- الایضاح، ص 46. [ چهارشنبه 87/12/21 ] [ 11:55 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
|
f="http://far30book.ir">فارسی بوک | |
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |