سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

  

بسم الله الرحمن الرحیم

گذری بر حکمت متعالیه صدرالمتالهین شیرازی

      استاد مربوطه    : 

سرکار خانم فرضعلی

      گردآورندگان    :

بشری عبدخدایی

نرجس حسین زاده بحرینی

دانشکده الهیات- فردوسی مشهد    

      پاییز89

چکیده    :

حکمت متعالیه اندیشه ای است که ملاصدرای شیرازی آن را در قرون 10 . 11 هجری قمری بنیان نهاد.

زندگی صدر المتالهین با حیات معقول او متفاوت است . چرا که زندگی او همان دوره ی تاریخی است که او گذرانده و در همه ی کتب تاریخی از آن سخن به میان آمده و حیات معقول او ، آن مهمی است که باید در لا به لای کتاب های او جستجو کرد و به آن پی برد .

اساس مکتب متعالیه را نظریه ی جدید و ابتکاری ملاصدرا به نام اصالت وجود تشکیل می دهد و او بر پایه ی این اصل که مبنای فکری اوست باقی مفاهیم و براهین حکمت خود را شکل می دهد.

چ

جمله ی مسائل حکمت متعالیه :

*بحث اصالت وجود

*وحدت تشکیکی وجود

*وجود مستقل و رابط

*وجوب امکان امتناع

*علم حصولی و علم حضوری

*نظریه امکان وجودی

*حرکت جوهری

و...

یکی دیگر از مهم ترین درگیری های فکر ملاصدرا برهان اثبات وجود خداوند به عنوان ذات یکتا است که حاصل تلاش های فکری او نظریه ی او راجع به اثبات خداوند به نام «برهان صدیقین»می باشد که در این مقاله توضیح مختصری راجع به آن داده می شود .

واژگان کلیدی:

صدر المتالهین ، ملاصدرا ، حکمت متعالیه ،حیات معقول ، اصالت وجود ، برهان صدیقین

 

<** ادامه مطلب... **>

مقدمه    :

حکمت متعالیه اندیشه ای است که ملاصدرای شیرازی آن را در قرون 10 . 11 هجری قمری بنیان نهاد. در آن سال ها جریان های فکری عقلی در جهان اسلام ، هر یک در گوشه ای به نشر اندیشه های خویش می پرداختند : فلسفه که خود به دو گروه مشاء و اشراق تقسیم می شد ، کلام توسط علمای اهل تسنن و شیعه و همچنین مکتب پر غوغای عرفان ، هر یک بر اساس اعتقادات و باور های خویش در راه هستی شناسی گامی برداشته بودند . در این میان صدر المتالهین شیرازی راهی را پویید تا عرفان و عقل را – که در ظاهر متضاد هم به نظر می رسید –جامه ی اتحاد پوشاند و مکتب حکمت متعالیه را بنیان نهاد.

اساس مکتب متعالیه را نظریه ی جدید و ابتکاری ملاصدرا به نام اصالت وجود تشکیل می دهد و او بر پایه ی این اصل که مبنای فکری اوست باقی مفاهیم و براهین حکمت خود را شکل می دهد .

در این مقاله ی کوتاه برآنیم گذری بر اندیشه ی این فیلسوف گرامی داشته و سیر زندگی علمی و اخلاقی او را همراه با شناخت مختصری از حکمت متعالیه او بررسی کنیم .

 


[ شنبه 89/9/13 ] [ 11:29 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 63
بازدید دیروز: 53
کل بازدیدها: 255638