سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

الایه های آگاهی 

در دیدگاه دانشمندان حوزه تجربی، گردش جهان به‌مقتضای عقل وآگاهی است. آگاهی اساس همه خلاقیت‌ها و ابتکارات‌ و توانمندی‌هایی است که در زندگی انسان‌ها متبلور می‌گردد. از دیدگاه عصب‌شناسی،آگاهی، سه لایه دارد: 1- ادراک حسی 2- حصول اطلاعات  3- خودآگاهی. این سه لایه در بردارنده عنوان «هوشیاری» ‌می‌باشند. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/12 ] [ 11:55 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

نسبت دین تطبیقی با الهیات و کلام

 این رشته از دو جهت کاملاً با کلام یا الهیات یا علوم دینی بمعنی سنّتی متمایز است    :

1. علمی بودن    

 الهیات یا علوم دینی همواره نگاه درونی به خود دارد بدین معنا که در تمامیتش یک پدیده اجتماعی- فرهنگی و بشری تلقی نمی‌شود؛ بلکه برعکس، منشأ آسمانی و فرابشری دارد حقیقت تامّه را در قالب دستورات و اعتقادات نشان می‌دهد و دیگران را بدان فرا می‌خواند ... از این رو می‌توان عناصری در آن یافت که با عقلانیت بشر - لااقل به معنی مدرن کلمه سازگار نباشد. الهیات یا علوم دینی حتی وقتی به تبیین دین می‌پردازد، تبیین علمی نمی‌کند بلکه بیان می‌کند؛ زیرا همواره خود بخشی از آن چیزی است که آن را بیان می‌کند به عبارت دیگر عقلانیت در خدمت تعمیم و وضوح آموزه‌های دینی است، بنابراین الهیات یا علوم دینی به معنی جدید کلمه علم نیستند.[10] در حالی که دین تطبیقی یا همان دانش ادیان، یک رشته علمی محسوب می‌شود و دانشی بشری بوده و آموزه‌های آن باید تابع همه قوانین منطقی و علمی باشد. ولی الهیات و علوم دینی، علم به معنای جدید محسوب نمی‌شوند؛ چرا که با ملاک‌های جدید امروز، علم به دانشی می‌گویند که پدیده‌ای بشری بوده و با قوانین علمی سازگاری داشته و از قواعد علمی و منطقی تبعیت نماید. در حالی که چنین نبوده و علوم دینی پدیده‌ای آسمانی و فرابشری تلقی می گردند که خود دارای قواعد و زبان مخصوص به خود می‌باشد    . ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/17 ] [ 8:21 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

عنوان : دین شناسی تطبیقی

نویسنده : محمد صمد پور

کلمات کلیدی : دین شناسی تطبیقی، دین شناسی، دین پزوهی، ادیان، تاریخ ادیان، ماکس مولر

     دین¬شناسی یا دانش ادیان به معنی مطالعه چند روشی، نه تک روشی، ماهیت و گوهر و اجزا و ارکان و کارکردها و نقش های دین، و بررسی و تحلیل مناسک و باورها و نمادها و اسطوره های دینی و سیر تحولات و تاریخ دین های جهان است. این رشته به اصطلاح     Multi Discipline   ، یک رشته ی مادر است و چند بُعدی، چند ساحتی و چند شاخه ای است.[1] به عبارت دیگر دین شناسی از ابعاد مختلف به موضوع ادیان می پردازد گاه آن را به عنوان واقعیتی اجتماعی می¬نگرد، گاه معقول و موجه بودن آن و گزاره¬هایش را با نگاهی عقلانی و فلسفی مورد تحلیل قرار می¬دهد، گاهی از زاویه روانشناسی آن را بررسی می¬کند و گاهی بدان به عنوان پدیده¬ای که وجود دارد نگاه می¬کند و گاه آن را از دید باستانی و تمدنی مورد ارزیابی قرار می¬دهد. در برخی نگاه¬ها ماهیت دین و در برخی، اجزای آن و گاه کارکردها و فواید دین مورد توجه واقع می شود و نیز گاهی عقاید و باورهای دینی و گاه اعمال و مناسک و آئین های دینی و گاه نمادهای آن موضوع مطالعه می¬باشد.

 شناخت توصیفی و استقرائی ادیان با توجه به سیر تاریخی و موقعیت اجتماعی و محتوای فلسفی و اندیشه¬ای آنان وظیفه این رشته است[2] و نیز از جمله وظیفه دین شناسی تطبیقی، کنار هم نهادن دین¬های متعدد به منظور مطالعه علمی و سنجیده آنها و مقایسه نمودن آنها با یکدیگر است تا در نتیجه این مقایسه، ارزیابی قابل اعتمادی در مورد مدعیات و ارزشهای آن حاصل شود.[3}  ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/17 ] [ 8:21 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

سوالات مربوط به درس کلام جدیدادامه مطلب...

[ چهارشنبه 88/2/30 ] [ 9:30 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

آقای حیاتی 
کلام جدید
ادامه مطلب...

[ یکشنبه 87/4/30 ] [ 12:17 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 260553