سخن آشنا | |||||
[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 5:35 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 5:35 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 5:35 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
پنجم) آنچه در دوره نخست مى دانست همانطور که نتیجه علمى نسبت به عرفان و قرآن نداشت، ثمره عملى نیز نسبت به تهذیب نفس و تصفیه دل نداشت; و آنچه در دوره آخر مى دانست مهمترین وسیله تزکیه روح و تطهیر قلب بود; زیرا روح، موجود عینى است و کمالهاى وى نیز عین او بوده و در متن خارج وجود دارند و هرگز با مفهوم صرف، درد و درمان عینى روح روشن نشده و تکامل نفس با آن حاصل نمى شود و همانطور که جنبه هاى علمى برهان، عرفان و قرآن در دوره نهایى به کمال خود رسید، جنبه هاى عملى اخلاق نیز در دوره پایانى به کمال لایق خود نایل آمد; چون شهود نفس زمینه تکامل همه شئون آن اعم از نظرى و عملى را فراهم مى نماید; لذا همان وصفى را که براى کمال قوّه نظر و قوّه عمل در اسفار تبیین کرده[5] . [ شنبه 89/9/13 ] [ 11:35 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
تفسیر حیات معقول صدرالمتألهین: ترجمه زندگى صدرالمتألهین همان است که در مقدمه کتابهاى فلسفى و تفسیرى وى آمده است، لیکن تفسیر حیات معقول او را نباید در مقدّمه ها جستجو کرد، بلکه باید در متن کتابهاى او یافت، آن هم نه در هر نوشتار بلکه در خصوص اصول و معارف حاکم بر سراسر مضامین کتابهاى وى. خلاصه ترجمه زندگى او در سه دوره، بیان مى شود; ولى عصاره حیات معقول وى در پنج مرحله تبیین مى گردد. دوران سه گانه زندگى او همانند ادوار تاریخى زندگى سایرین در بستر زمان سپرى شد و حرکت در مقوله مَتى بود، لکن مراحل پنجگانه حیات معقول وى گرچه در مسیر زمانه گذشت ولى حرکت در مقوله جوهر بود.
[ شنبه 89/9/13 ] [ 11:33 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
بسم الله الرحمن الرحیم گذری بر حکمت متعالیه صدرالمتالهین شیرازی استاد مربوطه : سرکار خانم فرضعلی گردآورندگان : بشری عبدخدایی نرجس حسین زاده بحرینی دانشکده الهیات- فردوسی مشهد پاییز89 چکیده : حکمت متعالیه اندیشه ای است که ملاصدرای شیرازی آن را در قرون 10 . 11 هجری قمری بنیان نهاد. زندگی صدر المتالهین با حیات معقول او متفاوت است . چرا که زندگی او همان دوره ی تاریخی است که او گذرانده و در همه ی کتب تاریخی از آن سخن به میان آمده و حیات معقول او ، آن مهمی است که باید در لا به لای کتاب های او جستجو کرد و به آن پی برد . اساس مکتب متعالیه را نظریه ی جدید و ابتکاری ملاصدرا به نام اصالت وجود تشکیل می دهد و او بر پایه ی این اصل که مبنای فکری اوست باقی مفاهیم و براهین حکمت خود را شکل می دهد. ادامه مطلب... [ شنبه 89/9/13 ] [ 11:29 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
این مقاله به نقد این رهیافت میپردازد. ابتدا امکان شناخت خداوند و مکاتب گوناگون در آن را بررسی میکند؛ آن گاه بعد از اشاره به آرای منکران براهین فلسفی، ادله آنان را به نقد میکشد که مهمترین آن عبارت از امتناع اقامه برهان برای خداوند به دلیل ماهیت و علت نداشتن است. واپسین دلیل مخالفان، تمسک به دلیل نقلی است که ارزیابی خواهد شد. فرضیه نویسنده در این مقاله، تعمیم برهان به برهان انّی و شبه لمّی مفید یقین است که اقامه آن برای اثبات خداوند امکان دارد. ادامه مطلب... [ چهارشنبه 89/3/5 ] [ 10:25 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
حرکت جوهری حرکت جوهری عبارت است از حرکت ذاتی و درونی که شیئی در جوهره و ذات خود تغییر پذیرد و حرکت نماید و جوهری به جوهری قویتر و ذاتی به ذات تکامل یافته تری تبدل پیدا نماید.ادامه مطلب... [ پنج شنبه 89/2/23 ] [ 10:25 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
فرافلسفه جدا از فلسفه نیست ادامه مطلب... [ سه شنبه 89/1/31 ] [ 4:8 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
بررسی برهان صدیقین و رابطه آن با تشکیک وجود [ پنج شنبه 88/2/3 ] [ 7:55 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ]
[ نظرات () ]
|
f="http://far30book.ir">فارسی بوک | ||||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |